Największymi problemami polskich przedsiębiorców z sektora MŚP jest w dalszym ciągu pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników oraz zdobywanie nowych klientów. Coraz mniejszy problem stanowi dla nich dostęp do finansowania. Polscy przedsiębiorący oceniają swoje szanse na zdobycie środków finansowych podobnie jak firmy działające we Francji, Belgii czy w Danii. Produktem, który wspiera finansowanie małych i średnich firm jest szczególnie leasing – podkreśla Związek Polskiego Leasingu, członek Konfederacji Lewiatan.
Najważniejszą kwestią dotyczącą funkcjonowania małych i średnich firm w Polsce pozostaje możliwość pozyskania wykwalifikowanej kadry. W badaniu realizowanym przez Komisję Europejską – takiej odpowiedzi udzieliło 24% badanych firm . Dla 16% istotną sprawą było pozyskiwanie klientów, podczas gdy na problemy z dostępem do finansowania wskazywało jedynie 8% firm – w przypadku tej ostatniej odpowiedzi podobna proporcja dotyczyła przedsiębiorców pracujących we Francji, Belgii czy w Danii.
Należy zaznaczyć, że dostęp do finasowania systematycznie ulega poprawie – jeszcze w 2009 był istotnym problemem dla 15% polskich firm. Takie wnioski płyną z badania SAFE, zrealizowanego przez Komisję Europejską we wszystkich krajach Unii Europejskiej, pod koniec ubiegłego roku.
Istotne
źródła finansowania dla polskich i europejskich firm
Dla 59% przedsiębiorstw z sektora MŚP leasing pozostaje najbardziej istotnym
źródłem finansowania. Na kolejnych miejscach znalazły się: linia kredytowa
(istotna dla 55% firm), kredyty kupieckie (ważne dla 43% firm) oraz kredyty
udzielane firmom przez banki (istotne dla 37%). Na dalszych miejscach były
wskazywane dotacje, fundusze wew. oraz inne kredyty. Polskie firmy najczęściej
wykorzystywały linie kredytowe (41% wskazań) oraz leasing (40 % odpowiedzi).
„Badanie Komisji Europejskiej pokazuje, że leasing jest tym produktem finansowym, który szczególnie wspiera finansowanie inwestycji małych i średnich firm w całej Europie. W krajach UE średnio 47% firm wytypowało go jako najbardziej istotne źródło finansowania. W Polsce, podobnie jak w Niemczech, które są drugim największym rynkiem leasingu w Europie, leasing jest ważny dla 59% firm, podczas gdy jeszcze wyższe uznanie zdobywa w niektórych krajach skandynawskich i bałtyckich: w Finlandii (65% wskazań), Estonii (62%) i na Łotwie (60%)” – zauważa Mieczysław Woźniak, Wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, członek Rady Dyrektorów Leaseurope.
Na co
zostały wydane pozyskane środki?
41% polskich przedsiębiorców pozyskane środki wydało na inwestycje stałe to
znaczy inwestycje w dobra materialne takie jak np. maszyny, grunty, budynki,
instalacje, pojazdy lub nowe technologie. Na zapasy i kapitał obrotowy
postawiło 39 % firm, natomiast 25% przedsiębiorców przeznaczyło środki na
poczet rekrutacji i szkoleń pracowników. Pozyskane środki zostały przeznaczone
także na refinansowanie zobowiązań (22%) oraz rozwój nowych produktów (17%).
Podobna proporcja wynika z uśrednionych wypowiedzi europejskich
przedsiębiorców.