Handel w Praktyce

Cyfrowa transformacja w handlu detalicznym – nowe technologie znacznie ułatwiają obsługę klienta

Sprzedawcy detaliczni funkcjonują w coraz bardziej skomplikowanej i szybko zmieniającej się rzeczywistości przez co są zmuszeni błyskawicznie reagować na zmieniające się zachowania oraz oczekiwania klientów. Tradycyjny sposób sprzedaży, oparty na kontakcie z klientem tylko i wyłącznie w sklepie stacjonarnym nie jest odpowiedzią na potrzeby konsumentów. Jednak z badań Brother wynika, że nie wszystkie procesy zostały jeszcze zdigitalizowane – dwie trzecie (66%) przedsiębiorców informuje o istnieniu licznych manualnych oraz powolnych procesów, które można zautomatyzować, np. archiwizację dokumentów przyjęcia towaru oraz aktualizację metek i etykiet z cenami. Jednocześnie ponad połowa (57%) małych i średnich przedsiębiorstw handlu detalicznego twierdzi, że niepotrzebnie traci czas na zadania administracyjne, takie jak zbieranie danych, identyfikacja i archiwizacja. Są to procesy, które można zautomatyzować dzięki inteligentnym rozwiązaniom w miejscu pracy. Bez wprowadzenia tego typu rozwiązań aż połowa (51%) respondentów twierdzi, że często powiela swoje zadania w wielu niekompatybilnych ze sobą systemach.

Ze względu na pokolenie „chcę mieć to teraz” i rosnącą konkurencję, od sprzedawców detalicznych oczekuje się, że zagwarantują swoim klientom szybką i bezproblemową obsługę wielokanałową (omnichannel). Nie jest zaskoczeniem, że trzecim najważniejszym celem dla małych i średnich przedsiębiorstw z branży detalicznej, zaraz po wzroście przychodów i wydajności, jest inwestycja w technologie, które pomagają w rozwiązaniu problemów i automatyzacji uciążliwych zadań.

Od czasu narodzin e-commerce handel detaliczny uległ wielu zmianom. Nowe technologie to nowe możliwości – ale jednocześnie wyzwania, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa. Coraz więcej danych konsumenta jest przechowywanych w Internecie, dlatego sprzedawcy, którzy nie wprowadzą odpowiednich praktyk w tym zakresie ryzykują utratę klientów. Brak odpowiednich zabezpieczeń może również skutkować wysoką karą w ramach RODO” – komentuje Katarzyna Idzkiewicz, Senior Marketing Coordinator w firmie Brother Polska. „Nowe technologie, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i druk prowadzą do jednego celu, jakim jest sukces biznesowy” – dodaje ekspert Brother.

Myśląc o barierach, które spowalniają rozwój biznesów z sektora MŚP, aż 69% detalistów wskazuje powielanie pracy w różnych systemach, które jest ich zdaniem marnowaniem czasu. Dodatkowo więcej niż połowa ankietowanych przedsiębiorców (66%) jako wyzwanie postrzega osiąganie zrównoważonego rozwoju organizacji w sposób efektywny kosztowo.

Chcąc sprostać rosnącym wymaganiom klientów, przedsiębiorcy sięgają po nowe technologie, aby usprawnić działalność i pozostać konkurencyjnym na rynku. Z raportu Brother wynika, że prawie dwie trzecie (62%) europejskich firm handlowych twierdzi, że ich procesy biznesowe zmieniają formę na cyfrową. Warto zauważyć, że w najbliższym czasie elektroniczny obieg dokumentów stanie się jeszcze ważniejszy, ponieważ umożliwi to digitalizację wielu fizycznych dokumentów, takich jak dowody dostawy i przyjęcia towaru, jednocześnie skracając czas ich weryfikacji. Zautomatyzowana identyfikacja i archiwizacja skanów i wydruków to główne obszary, w które 65% przedsiębiorstw handlu detalicznego z sektora MŚP już zainwestowało lub zamierza to zrobić w ciągu najbliższych trzech lat. Technologia rozpoznawania znaków i automatycznego skanowania jest kolejnym krokiem ułatwiającym i podnoszącym jakość obsługi klienta, w którą zainwestowało już 53% respondentów z sektora MŚP. W ciągu najbliższych trzech lat coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw handlu detalicznego będzie inwestować w nowe technologie, aby pozostać konkurencyjnymi. Ręczne skanowanie, edytowanie i archiwizowanie dokumentów odchodzi do lamusa. Wraz z rozwojem miejsca pracy, zaawansowani cyfrowo sprzedawcy jedynie skanują, a resztą procesów zajmują się wielofunkcyjne urządzenia, które nie tylko pozwolą usprawnić serie procesów, ale również pomogą poprawić doświadczenia zakupowe klientów oraz komfort pracy zatrudnionych.

Powiązane artykuły