Zachęcenie użytkowników indywidualnych do tworzenia własnych transmisji online i łatwy dostęp do technologii pozwoliły na wysokie tempo wzrostu rynku live streamingu. Skoro z narzędzi korzystają zwykli użytkownicy, nic dziwnego, że coraz częściej sięgają po nie firmy.
Live streaming od 2016 roku rośnie w popularność, począwszy od dnia, w który Facebook i YouTube dały swoim użytkownikom możliwość prowadzenia transmisji na żywo. Obecnie każda osoba może utworzyć własne wydarzenie online, korzystając z Facebook Live oraz YouTube Live. To właśnie zachęcenie użytkowników indywidualnych do tworzenia własnych transmisji live i łatwy dostęp do technologii pozwoliły na wysokie tempo wzrostu rynku tego typu usług. Skoro z narzędzi korzystają zwykli użytkownicy, nic dziwnego, że coraz częściej sięgają po nie firmy.
Autentyczność przekazu live
Dynamiczny styl życia każdego z nas powoduje, że
firmom coraz trudniej jest dotrzeć do klientów poprzez tradycyjne eventy. Uczestniczenie
potencjalnego odbiorcy w szkoleniu stacjonarnym lub konferencji branżowej
wymaga od niego dostosowania planu dnia do wydarzenia, wygospodarowania dnia
wolnego od pracy, a niekiedy również podróży przez pół Polski. Organizacja
takiego wydarzenia w formule transmisji live wydaje się dziś być na rękę
każdemu.
Przedsiębiorstwa na co dzień komunikują się z wieloma osobami z różnych miejsc
w kraju i na świecie, z kadrą zarządzającą, ze swoimi współpracownikami,
Klientami czy kontrahentami. Komunikacja ta coraz częściej przybiera formę
wideokonferencji, podczas której dużo łatwiej o przekazanie istoty sprawy,
omówienie interesów czy zbudowanie relacji.
To właśnie potrzeba szybkiej, autentycznej i pełnowymiarowej komunikacji
powoduje, że firmy chętnie decydują się na live streaming. Umożliwia on
skrócenie dystansu między współpracownikami, klientami lub kontrahentami.
Live streaming w praktyce
Najbardziej popularnym sposobem korzystania z live
streamingu jest transmitowanie wydarzeń. Powszechnie znanym przykładem z
naszego rynku jest Konfrontacja Sztuk Walki. Początkowo gale finałowe KSW
transmitowane były przez Polsat Sport. Jednak już w 2012 roku 20 gala KSW jako
pierwsza została wyemitowana wyłącznie w systemie pay per view z wykorzystaniem
technologii live streamingu. Na potrzeby transmisji utworzono dedykowaną
platformę live streamingową, dzięki której kibice mogli poczuć sportowe emocje
przed monitorem komputera.
Sport to jednak już od dawna nie tylko same rozgrywki. Kibice żywo interesują
się nie tylko samym wynikiem drużyny, ale także opiniami poszczególnych
sportowców na temat wygranej i przegranej czy odczuciami przed kolejnym
starciem. Z tego powodu w Internecie emitowane są już nie tylko wywiady, a
także transmisje online z konferencji sportowych. Dobrym przykładem jest tutaj
Polski Związek Piłki Nożnej, który konferencję ogłoszenia kadry na Mistrzostwa
Świata w Rosji transmitował również na swoim kanale „Łączy nas piłka” na
portalu YouTube.
Nie tylko wydarzenia sportowe
TheMuBa to pierwszy w Polsce teatr, który można
oglądać na żywo w Internecie. Innowacyjny pomysł został stworzony przez Borysa
Szyca, Marka Maślankę i Jarosława Kuźniara. Platforma live streamingowa teatru
zgromadziła już 2300 osób, a docelowo planowane jest transmitowanie nie tylko
sztuk teatralnych, ale również koncertów muzyki poważnej i przedstawień
baletowych.
Wśród kulturalnych wydarzeń, korzystających z technologii live streamu, wskazać
można również Męskie Granie, którego koncert finałowy w Żywcu od 2013 roku
transmitowany jest na żywo w Internecie.
Live streaming w medycynie
Siłę live streamingu docenia również świat nauki. Nic w tym dziwnego, transmisja na żywo, jak żaden inny środek przekazu, pozwala na wymianę doświadczeń oraz szkolenie na odległość. Uniwersytet Medyczny w Poznaniu od 2010 roku regularnie transmituje operacje laryngologiczne, szkoląc w ten sposób lekarzy i umożliwiając wymianę wiedzy na poziomie międzynarodowym. Pionierska transmisja dotyczyła operacji raka krtani w Klinice Otolaryngologii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Live stream oglądało około 1000 osób. Podczas transmisji widzowie mogli zadawać pytania lekarzom prowadzącym operację.
Nie tylko wideo
Firma, które decyduje się na transmisję online, powinna przede wszystkim zadbać o interesujący dla odbiorców materiał. Jeżeli live streaming ma na calu zarabianie pieniędzy lub budowanie dobrego wizerunku firmy, to musi on być możliwie jak najbardziej atrakcyjny dla użytkowników. Oprócz samej treści istotna jest także forma. Dynamiczne czołówki i animacje renderowane w czasie rzeczywistym, a także wizualizacje, tabele i wykresy dodają atrakcyjności transmisji.
Prosta płatność i pewne łącze
Widzowie oczekują dziś łatwego dostępu do treści, a co z a tym idzie – proces rejestracji powinien być skrócony do minimum. Z tego powodu indywidualny player wideo, osadzony na własnej stronie internetowej i spięty z systemem pay per view, to dziś absolutna podstawa każdej komercyjnej transmisji online. Generuje to jednak kolejny problem. Bardzo często organizatorzy do końca nie są pewni, jak dużo osób zainteresuje się ich eventem online. Specyfika transmisji internetowej sprawia, że część osób (widzów) podejmuje decyzję zwykle w ostatniej chwili. Wiąże się to z potrzebą elastycznej możliwości zarządzania przepustowością łącza. Strata potencjalnych odbiorców związana ze zbyt niską przepustowością w związku z dużym obciążeniem łącza generuje straty finansowe, jak i wizerunkowe.
Sprzedaż czasu reklamowego
Straty, o których mowa powyżej dotyczą nie tylko opłat za dostęp do transmisji, ale także potencjalnych zysków z reklam. Trzeba bowiem zwrócić uwagę na fakt, że transmisja live często nie zarabia tylko na samym dostępnie, ale także oferuje sprzedaż czasu reklamowego na wzór telewizji. Dlatego optymalny player wideo, na którym ma odbyć się transmisja online, oprócz systemu pay per view powinien posiadać także rozwiązania umożliwiające czerpanie zysków z reklam. Dotyczy to zarówno reklam wideo w przerwach transmisji, jak i graficznych – pojawiających się w obrębie playera i platformy.
Bezpieczeństwo to podstawa
Powszechność technologii live streamingu wymusiła na
twórcach dostosowanie narzędzi nie tylko do potrzeb podmiotów i osób
transmitujących, ale także pod względem bezpieczeństwa. Szybko bowiem okazało
się, że część użytkowników Internetu udostępnia płatny live streaming za darmo
na swoich kanałach. Co więcej, namierzenie i udostępnianie sygnału transmisji
online z wewnętrznego spotkania, a co za tym idzie – ujawnienie informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, mogłoby nieść za sobą daleko posunięte
skutki.
Udostępnianie płatnych transmisji publicznych to obecnie domena użytkowników
YouTube, którym nie po drodze z prawem. Na prywatnych kontach YouTube bez trudu
można znaleźć darmową transmisję z wydarzeń realizowanych w systemie pay per
view. Jak do tej pory popularne serwisy social media, udostępniające funkcję
transmisji live, oprócz potępienia dla nielegalnych działań nie były w stanie
zaproponować skutecznych rozwiązań pozwalających na bieżąco radzić sobie z tym
zjawiskiem. Pod tym względem o wiele lepiej z problemem radzą sobie firmy
świadczące usługi transmisji online. Monitorują one sygnał w czasie
rzeczywistym i blokują dostęp osobom udostępniającym go bez zgody organizatora.
Nie jest to jednak opcja dostępna u każdego dostawcy rozwiązań. Dlatego warto
szukać takiego, który jest w stanie zaoferować takie zabezpieczenia.
Wybór narzędzi live streamingowych
Firmy, które chcą rozpocząć korzystanie z narzędzi live streamingowych, powinny zwrócić uwagę na swoje potrzeby biznesowe oraz bezpieczeństwo transmisji – mówi Adam Kuśmierczyk, dyrektor marketingu w StreamOnline.pl. – Najlepiej decydować się od razu na wykonawców, którzy świadczą kompleksowe usługi live streamingu. Chodzi głównie o niezbędną technologię czy bezpieczne i własne narzędzia oraz zaplecze sprzętowe, a także o doświadczenie w obsłudze transmisji z udziałem tysięcy użytkowników. To właśnie te rzeczy mogą dać organizatorom realnie największe bezpieczeństwo i zapewnić sukces każdej realizacji.