- RODO
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO), które zostało wprowadzone przez Komisję Europejską i Radę Europy zostało wprowadzone w życie 25 maja 2018 roku. Rozporządzenie, które zawiera szereg przepisów dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych, które obowiązują przede wszystkim reklamodawców i wydawców. RODO i bezpieczeństwo danych osobowych było jednym z najczęściej poruszanych tematów w 2018 roku i wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie równie licznie komentowany. Z tego względu osoby zajmujące się działalnością reklamową powinny posiadać szczegółową wiedzę na temat treści tego rozporządzenia oraz jej wpływu na model programmatic.
- Wideo
Zainteresowanie treścią wideo rośnie z roku na rok. Zwłaszcza platformy takie jak YouTube i Facebook, które zawierają treści generowane przez użytkowników, są skuteczne w przypadku filmów wideo, które stają się niezastąpione w cyfrowych kampaniach marketingowych i reklamowych. Odpowiednio przewiduje się, że na początku 2019 roku inwestycje w reklamę wideo osiągną 13,5 miliarda dolarów. Ponieważ reklamy wideo mają wysoki współczynnik klikalności, nie będzie zaskoczeniem, jeśli ich stopy inwestycji wzrosną w 2019 roku i później.
- Przejrzystość
Wraz z rozwojem branży reklamy cyfrowej pojawiły się osoby, które dopuściły się różnych oszustw, tym samym rozpowszechniając koncepcję defraudacji powierzchni reklamowej. Skutkiem tego jest niepokój związany z bezpieczeństwem i produktywnością kampanii reklamowych. Oczywiście z roku na rok, przejrzystość ma dla wydawców coraz większy priorytet. Wydaje się, że technologia blockchain, która jest postrzegana jako najskuteczniejsza metoda przeciwko oszustwom, będzie jedną z najbardziej przemyślanych technologii jeśli chodzi o programmatic w 2019 roku. Innym, równie ważnym pod tym względem elementem jest plik ads.txt, który zyskał popularność w 2018 roku i jest postrzegany jako skuteczna alternatywa dla poprawy bezpieczeństwa w technologii programmatic.
- Sztuczna inteligencja
W 2019 roku programmatic zostanie przeniesiony na wyższy poziom zaawansowania dzięki sztucznej inteligencji (artifical intelligence) oraz aplikacjom uczenia maszynowego. Przewiduje się, że zwiększy ona produktywność, wydajność i efektywne wykorzystanie danych, tak jak miało to miejsce w przypadku innych branż. AI, która jest w stanie poprawić skuteczność spersonalizowanej reklamy posiada ogromny potencjał, za którym kryje się analityka predykcyjna.
- Platformy typu self-serve
Liczba platform dostarczających cyfrowe rozwiązania reklamowe rośnie każdego dnia. W związku z tym, zwiększa się również liczba reklamodawców, którzy chcą mieć bezpośrednią kontrolę nad prowadzoną kampanią. Z tego powodu wielu reklamodawców woli podejmować specjalne kroki i samodzielnie zarządzać kampaniami na platformach typu self-serve.
Miniony rok w branży reklamowej, a w szczególności dla modelu programmatic był bardzo kręty. Upłynął on zwłaszcza pod znakiem rozporządzenia RODO, które wprowadziło niemałe zamieszanie. Już teraz wiadomo, że usłyszymy o nim jeszcze nieraz. Dodatkowo, w 2019 rozwojowi programmatic z pewnością będzie towarzyszyć sztuczna inteligencja, blokchain i omnichannel.
Autor: Paweł Treściński, wiceprezes i dyrektor sprzedaży YieldRiser