Handel w Praktyce

Polska w piwnej czołówce Europy. Piwo bez procentów hitem w Unii

W wydaniu raportu „Beer Statistics” 2018, przeczytamy o kolejnych, udanych dwunastu miesiącach dla europejskiego browarnictwa. W 2017 roku produkcja piwa w krajach Europy osiągnęła najwyższy poziom od ostatnich ośmiu lat – przeszło 412 mln hektolitrów. Polska ze stabilną produkcją na poziomie 40,3 mln hektolitrów zajmuje 3 miejsce w europejskiej czołówce – wyprzedzają nas tylko Niemcy (93 mln hl) i Wielka Brytania (40,4 mln hl). Najszybciej rosną w Polsce piwa bezalkoholowe.

Raport Beer Statistics publikowany przez Brewers of Europe to doroczne podsumowanie wielkości produkcji, konsumpcji i innych ważnych wskaźników związanych z rynkiem piwa w krajach europejskich. Podczas gdy produkcja piwa w 2017 roku w Europie przewyższyła zeszłoroczny wynik o 2 mln hl, konsumpcja utrzymała się na podobnym poziomie – około 375 mln hl. Wynika to między innymi z ekspansji piwa poza granice Unii Europejskiej. W ubiegłym roku, rekordowym dla eksportu piwa, jego wartość wyniosła 3,4 mld euro.

Obecnie prawie 22 proc. (8,7 mld litrów) piwa warzonego w Unii jest wysyłane za granicę, przy czym jedna trzecia na rynki pozaeuropejskie. Najlepszą reputację piwo z naszego kontynentu ma w Stanach Zjednoczonych (1,1 mld l), Chinach (520 mln l), Kanadzie (210 mln l) i Korei (175 mln l). Największymi eksporterami w Europie są Belgia i Niemcy. W minionym roku każde z tych państw wyeksportowało 1,5 mld litrów piwa. Kolejnymi ważnymi graczami w tej stawce są Holandia (1,4 mld l), Francja (0,7 mld l) i Wielka Brytania (0,6 mld l). Polska plasuje się na ósmym miejscu, przy czym wartość eksportu krajowego piwa stale rośnie. Od 2004 roku wzrósł on o 344,3 proc. W 2017 r. Polska wyeksportowała ponad 3,3 mln hl piwa, co oznacza, że co 8. piwo z naszego kraju trafiło do piwoszy w Europie i poza jej granicami. Dla wzmocnienia eksportu piwa z Polski uruchomiono w tym roku inicjatywę Proudly made in Poland. Według pomysłodawców, Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, znak Proudly made in Poland umieszczony na opakowaniach piw wysyłanych za granicę ma promować rodzime marki i budować wizerunek Polski jako kraju pochodzenia produktów spożywczych najwyższej jakości oraz wiarygodnego i wartościowego partnera handlowego.

Małe browary coraz bardziej widoczne na piwnej mapie Europy

Okres wzrostu produkcji piwa zbiegł się z bezprecedensowym rozkwitem browarnictwa w małej skali. W ostatnim dziesięcioleciu na mapie Europy przybyło 6 000 nowych browarów. Tylko ubiegły rok pozwolił zwiększyć pulę działających w Unii browarów o 1 000, przez co łącznie jest ich 9 500. Trzy czwarte z tej sumy stanowią mikrobrowary i małe zakłady piwowarskie. Przyczyniają się one w niemałym stopniu do zwiększenia różnorodności, dzięki czemu europejscy piwosze mają do wyboru coraz większą liczbę gatunków i marek piwa. Największą liczbą aktywnych browarów może pochwalić się Wielka Brytania (2 430). W ślad za nią idą Niemcy (1 492) i Francja (1 100). Do granicy tysiąca zbliżają się Włochy (868) i Hiszpania (521). Polska, z nieco ponad 200 browarami, znajduje się tuż za pierwszą dziesiątką w tej stawce, przy czym małe zakłady odgrywają coraz większą rolę na rodzimym rynku piwowarskim. Tylko w 2017 roku w Polsce powstały kolejne 22 mikrobrowary stacjonarne, zlokalizowane przeważnie w mniejszych miejscowościach.[i]

Europejczycy wybierają napoje bez procentów

Mimo że piwo to napój coraz bardziej popularny i pijemy go więcej, stale zmniejsza się ogólny poziom spożycia alkoholu, spada też liczba przypadków upijania się i picia alkoholu przez nastolatków. Rosnący udział piwa w strukturze spożywania alkoholu w połączeniu z dynamicznie zwiększającą się ofertą piw bezalkoholowych i tych z obniżoną zawartością alkoholu jest powiązany ze zmianą wzorców konsumpcyjnych i stylu życia na zdrowy i aktywny. Według danych Eurostatu Unia Europejska produkuje obecnie 900 mln litrów piwa bezalkoholowego (2 proc. wszystkich piw). Jednocześnie przybywa piw o obniżonej zawartości alkoholu oraz piwnych specjalności. Te trzy segmenty stanowią obecnie około 6 proc. całego europejskiego rynku piwa. Również dla Polaków coraz mniej liczą się procenty. W 2017 roku branża browarnicza w naszym kraju odnotowała wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych i niskoalkoholowych (o 22,9 proc.) oraz piwnych specjalności (o 16,9 proc.). Równolegle nastąpił spadek sprzedaży najmocniejszych piw (o 6,2 proc.).

Więcej informacji na etykietach

Według danych Brewers of Europe europejscy producenci piwa są coraz mocniej zaangażowani w dobrowolne działania na rzecz przekazywania konsumentom pełnej informacji o swoich produktach. Konsumenci piwa otrzymują zrozumiałe, czytelne, porównywalne i dokładne informacje dotyczące składu i wartości odżywczych piwa. Do końca bieżącego roku aż dwie trzecie butelek i puszek z piwem, na europejskich półkach, może zostać opatrzone tego rodzaju informacjami. Jednocześnie ponad połowa browarów zobowiązała się do dobrowolnego podawania wartości kalorycznej, podobnie jak robią to producenci żywności i napojów. Postęp w kierunku przejrzystości poczynili też rodzimi przedsiębiorcy. Na coraz większej ilości piw można znaleźć informacje o ich składzie oraz wartości kalorycznej. Dodatkowo, producenci zamieszczają na etykietach odniesienia do stron internetowych, gdzie konsument może zapoznać się z pełną listą wartości odżywczych.

42 mld euro podatków i 2,3 miliona miejsc pracy

Sektor piwowarski wypracowuje dla europejskiej gospodarki wpływy o wartości 50 mld euro, co stanowi równowartość PKB Luksemburga. Do kasy wszystkich krajów Unii Europejskiej z tytułu podatków powiązanych z piwem wpływa blisko 42 mld euro, z czego 10,9 mld euro stanowi akcyza. Europejskie piwowarstwo to również miejsca pracy – 9 500 browarów na kolejnych etapach produkcji i w sektorach powiązanych generuje zatrudnienie dla około 2,3 miliona osób. Równie imponujący jest wpływ polskiej branży piwowarskiej na rodzimą gospodarkę. W 2017 roku całkowite wpływy z podatków i opłat wyniosły 11,2 mld zł. W opisywanym okresie, trzy czwarte wpływów do budżetu państwa generowanych przez branżę piwowarską, stanowiły dochody z tytułu podatku VAT od handlu detalicznego (4,30 mld zł), od gastronomii (0,7 mld zł) oraz z akcyzy (3,45 mld zł). Bezpośrednie zatrudnienie w browarach to 9,3 tys. osób, ale funkcjonowanie przemysłu piwowarskiego to także miejsca pracy w branżach powiązanych, przede wszystkim w handlu, rolnictwie i przetwórstwie spożywczym oraz sektorze HoReCa. W 2017 roku całkowita liczba miejsc pracy związanych z piwem wyniosła 157,5 tys. Polscy piwowarzy, podobnie jak ich koledzy z innych państw UE, podkreślają, że dla utrzymania wartości wpływów do budżetu i zachowania miejsc pracy w sektorze, potrzebne jest stabilne i przewidywalne otoczenie regulacyjne.

Pełna wersja raportu Beer Statistics 2018 jest dostępna na stronie: www.brewersofeurope.org

Zwrotnica.com.pl, 2017

[i]

Powiązane artykuły