Handel w Praktyce

W majówkę postawimy na piwo smakowe, kraftowe i… bezalkoholowe

Z roku na rok Polacy piją coraz więcej piwa, jednak zmieniają się kryteria jego wyboru. Coraz częściej ważniejsze od ceny czy znanej marki, okazują się nietypowy smak, lepsza jakość czy gatunek piwa. Z danych Listonic wynika, że wraz z nadejściem pierwszych ciepłych dni i długich weekendów, widoczne wzrosty zainteresowania wśród konsumentów odnotowują piwa smakowe, kraftowe oraz bezalkoholowe. Podczas krótkich wyjazdów i urlopów miłośnicy złotego trunku coraz chętniej wybierają opcję 0%, dzięki czemu mogą delektować się smakiem piwa, ale pozostają mobilni.

Analizy Listonic wskazują, że Polacy coraz częściej sięgają po piwa wyróżniające się smakiem i jakością, nawet jeśli wiąże się to z wyższą ceną ich zakupu. W 2020 roku największy wzrost zainteresowania odnotowały piwa smakowe (+94,17% r/r), IPA/APA (+95,94% r/r) oraz pilzner (92,54% r/r). Od stycznia do kwietnia 2021 roku zainteresowanie piwem wśród użytkowników aplikacji Listonic wzrosło średnio o 34,61% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W walce o uwagę konsumenta pomagają liczne promocje w popularnych dyskontach oraz wprowadzanie nowych, piwnych marek do sieci handlowych.

Piwa smakowe coraz bardziej popularne

Z analiz list zakupowych Listonic wynika, że z roku na rok, wraz z nadejściem pierwszych cieplejszych dni, Polacy z coraz większą ochotą sięgają po piwa smakowe. W ubiegłym roku w kwietniu i maju, hitem okazały się Somersby Sparkling Rose oraz Desperados Whisky Sour i Lime. Dzięki wprowadzeniu do portfolia nowych smaków, niższej zawartości alkoholu oraz intensywnej promocji, to Desperados był w 2020 roku piwem najczęściej dodawanym do list zakupowych (+160,88% r/r). Na majówkę zaopatrywaliśmy się zaś najczęściej w Redd’sa (+65,12% r/r) oraz w smakową wersję Fortuny (+35,28% r/r). Zależność upodobań konsumentów od pogody wyraźnie odzwierciedlają listy z początku kwietnia br. – jej chwilowe załamanie zahamowało wzrosty typowe dla piw smakowych w analogicznych okresach ubiegłych lat. W pierwszych tygodniach obecnego miesiąca, gdy niskie temperatury zatrzymały Polaków w domu, kupowaliśmy więcej piw o klasycznym, chmielowym smaku.

Wraz z powrotem ciepłych dni spodziewamy się ponownego wzrostu w liczbie dodań piw smakowych do list zakupowych. Zakładamy, że nawet podatek cukrowy, który wkrótce obejmie też piwa smakowe i – co za tym idzie – wpłynie na ich cenę, nie zatrzyma konsumentów, dla których smak i jakość są na pierwszym miejscu – mówi Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Manager w Listonic. 


Majówka coraz częściej 0%

Z roku na rok rośnie także zainteresowanie piwami bezalkoholowymi. Jak podaje NielsenIQ[1], w minionym roku piwa bezalkoholowe ponownie zanotowały wzrost popularności i przekroczyły wartość 1 miliarda złotych. Na listach zakupowych użytkowników Listonic w 2020 r. najczęściej pojawiały się Warka Radler Zero (+145,45% r/r), Tyskie 0,0% (+139,98% r/r) i Żywiec Zero (+137,26% r/r). Wzrost zainteresowania piwami 0% widoczny jest szczególnie na listach zakupowych w miesiącach wiosennych i letnich. W 2020 roku w okresie majówkowym sięgaliśmy głównie po Heineken 0% (+110% r/r), Okocim Radler (+130% r/r) i Lech Free (+159,18% r/r).

Wzrost zainteresowania markami piw bezalkoholowych odnotowujemy szczególnie w okresach cieplejszych tj. marzec-kwiecień oraz lipiec-sierpień. Sezon grillowy, wyjazdy poza miasto i ogniska, wszystkie te aktywności wpływają na rosnące zapotrzebowanie na piwa bezalkoholowe, a zwiększenie świadomości na temat prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu przyczynia się do ograniczenia napojów procentowych. Pomimo wakacyjnego nastroju pragniemy pozostać mobilni – podkreśla Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Manager w Listonic.

Rozsmakowujemy się w piwach kraftowych Kolejną kategorią, która podbija serca Polaków, są piwa kraftowe, czyli te pochodzące z lokalnych, rzemieślniczych browarów. Mimo trudnej sytuacji wywołanej zamknięciem restauracji, lokali gastronomicznych i hoteli, mniejsze browary zostały z dużą ilością niesprzedanego piwa. W obawie przed dużymi stratami finansowymi, marki prowadziły intensywne kampanie reklamowe i rozpoczęły przeceny produktów z krótką datą ważności. Wszystko to przyczyniło się do popularyzacji piwa kraftowego wśród konsumentów – w 2020 roku szczególnym zainteresowaniem cieszyły się piwa Namysłów (139,44% r/r) i Zatecky (97,77% r/r). Na wyższe zainteresowanie browarem kraftowym miało również wpływ wprowadzenie mniej popularnych marek do sklepów małoformatowych. W miejscach typu convenience store możemy trafić na najlepsze promocje, które skutecznie zachęcają konsumentów do zakupu.


[1] https://nielseniq.com/global/en/

Powiązane artykuły