Handel w Praktyce

Rynek cukierniczych wyrobów piekarniczych w Polsce jest wart 2,6 mld zł.

W 2013 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 147 tys. ton produktów cukierniczych wyrobów piekarniczych.



Analizowana kategoria cukierniczych wyrobów piekarniczych zawiera zarówno ciasta gotowe pakowane, sprzedawane na wagę i na sztuki, jak i ciasta i ciasteczka w proszku oraz chłodzone słodkie produkty cukiernicze. Ponadto do kategorii tej zaliczają się również wypieki cukiernicze w postaci słodkich ciastek, np. bułeczek, babeczek, rożków, słodkich wypieków w różnych formach.


W 2013 roku udział gotowych ciast i słodkich wypieków cukierniczych w całym rynku kategorii cukierniczych wyrobów piekarniczych wyniósł 95 proc. w ujęciu ilościowym i 96 proc. w ujęciu wartościowym. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w tym czasie około 11 kg produktów z podkategorii gotowych ciast oraz słodkich wypieków cukierniczych, wydając na ten cel średnio 195 zł i dokonując średnio 29 aktów zakupowych.


W tym samym okresie udział ciast i ciasteczek w proszku w całym rynku cukierniczych wyrobów piekarniczych wyniósł 4,3 proc. w ujęciu ilościowym i 3,4 proc. w ujęciu wartościowym. Od 2011 roku obserwowany jest trend spadkowy w zakupach tej podkategorii. Polskie gospodarstwo domowe zakupiło w 2013 roku średnio 1,2 kg produktów z tej podkategorii i wydało na nie 17 zł.


Z kolei udział chłodzonych wyrobów cukierniczych w całym rynku cukierniczych wyrobów piekarniczych wyniósł 0,3 proc. zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. W 2013 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły średnio niemal 1 kg produktów z tej podkategorii i wydały na nie 17 zł.


W całej podkategorii gotowych ciast i słodkich wypieków cukierniczych 83 proc. sprzedaży ilościowej stanowiły produkty sprzedawane luzem, a 17 proc. produkty pakowane.


Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, podkategoria gotowych ciast i słodkich wypieków cukierniczych kupowana była głównie w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych, wielobranżowych, małoformatowych, w którym gospodarstwa domowe pozostawiły 68 proc. budżetu przeznaczonego w całym roku na tę podkategorię.


Z kolei podkategoria ciast i ciasteczek w proszku oraz chłodzonych wyrobów cukierniczych kupowana była głównie w handlu nowoczesnym, w którym to kanale gospodarstwa domowe zrealizowały 77 proc. rocznych wydatków na zakupy tej kategorii.

Powiązane artykuły