Święto Niepodległości w tym roku było dla nas wyjątkowe! 11 listopada br. Polska oficjalnie dołączyła do amerykańskiego programu ruchu bezwizowego. Według danych Instytutu Monitorowania Mediów w ciągu minionego tygodnia wzmianki o zniesieniu wiz dla Polski pojawiły się w polskim internecie ponad 17,8 tys. razy.
Pierwsza informacja na ten temat pojawiła się w mediach już w środę, 6 listopada po ogłoszeniu przez Kevina K. McAleenana włączenia Polski do programu ruchu bezwizowego. Od tamtej pory zniesienie wiz stało się bez wątpienia jednym z najgorętszych tematów w polskim internecie. Instytut Monitorowania Mediów zbadał reakcję internautów na wieść o zniesieniu wiz. Okazuje się, że w okresie od 5 listopada do 14 listopada na portalach internetowych i w mediach społecznościowych pojawiło się łącznie ponad 17,8 tys. wzmianek dotyczących tego zagadnienia.
Łączny ekwiwalent reklamowy wygenerowany przez wszystkie wpisy i artykuły wyniósł aż 13,8 mln zł. Wysoki był również zasięg wszystkich postów oraz publikacji. Według danych Instytutu Monitorowania Mediów dotarcie wyniosło 56,9 mln.
Warto zaznaczyć, że dzień przed ogłoszeniem informacji o ruchu bezwizowym dla Polski, czyli jeszcze 5 listopada informacji o wizach w polskim internecie było jedynie 74. Ta liczba skoczyła do poziomu 3 931 wzmianek dzień później.
Zdecydowanie najwięcej publikacji (89,4 proc.) pojawiło się w mediach społecznościowych. Szczególnie aktywni byli użytkownicy Twittera, z którego pochodzi ponad 12,2 tys. postów. Łącznie na Facebooku pojawiło się 2,7 tys. wzmianek w postaci postów i komentarzy.
W monitorowanych przekazach medialnych główną i najczęściej pojawiającą się informacją było włączenie Polski do Visa Waiwer Program. Media oraz internauci rozpisywali się o symbolicznym wymiarze tej przełomowej decyzji. Bardzo szybko pojawiło się również sporo poradników na temat tego, jakie warunki trzeba spełniać, aby wybrać się w podróż do USA czy też o tym, co zmieni zniesienie wiz do USA (jak na przykład powstanie nowych i tańszych połączeń.