„Reader’s Digest” ogłasza wyniki globalnego sondażu „Wpływ środowiska, wiary, rodziny i pracy na poczucie szczęścia”.
W poszukiwaniu szczęścia Polacy zwracają się ku rodzinie i wierze, przykładając mniejszą wagę do pracy. Tak wynika z najnowszego globalnego sondażu przeprowadzonego przez „Reader’s Digest”, jedno z najpoczytniejszych pism na świecie. W badaniu zapytano czytelników z różnych krajów, co jest najważniejszym czynnikiem zapewniającym szczęście: więzi międzyludzkie, rodzina, wiara czy praca.
W sondażu uczestniczyło ponad 6800 czytelników z 10 krajów, a jego wyniki zostały opublikowane na łamach magazynu „Reader’s Digest”. Sondaż został przeprowadzony za pośrednictwem internetu w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Czechach, Finlandii, Niemczech, Polsce, Rumunii, Rosji, Słowenii i na Węgrzech.
W każdym kraju najważniejszym czynnikiem zapewniającym szczęście okazała się rodzina. Na pierwszym miejscu umieściło ją blisko trzy czwarte respondentów (71%). Daleko za rodziną, na drugim miejscu, znalazła się wiara (16%) – za wyjątkiem Brazylii i Stanów Zjednoczonych, gdzie jedna trzecia respondentów uznała ją za najważniejszą (odpowiednio 26% i 32%). Na trzecim miejscu uplasowała się praca (7%). Za czynnik najmniej istotny uznano w sondażu więzi międzyludzkie (6%).
– Sondaż potwierdza, że sukces w pracy nie zawsze przekłada się na szczęście. Najwyraźniej udane życie zawodowe nie ma już takiego znaczenia dla poczucia szczęścia jak kiedyś. Ważniejsze dziś są rodzina i wiara − komentuje Raimo Moysa, redaktor naczelny międzynarodowych wydań „Reader’s Digest”.
W Polsce aż 61% respondentów odpowiedziało, że tym, co w największym stopniu zapewnia im szczęście, jest rodzina. Mniej, bo 18%, wskazało wiarę, 12% – pracę, a 9% – więzi międzyludzkie.
Oto, na co wskazują wyniki sondażu:
– Rodzina:
Rodzina znalazła się w każdym kraju na pierwszym miejscu. Wskazało na nią od 61% (w Polsce
i Rumunii) do aż 83% respondentów (na Węgrzech). Rezultaty były podobne wśród wszystkich pytanych, co dowodzi, że rodzina czyni respondentów szczęśliwymi bez względu na płeć, wiek czy stan cywilny.
– Wiara:
Stany Zjednoczone okazały się krajem, w którym najwyższy odsetek respondentów wskazał wiarę jako najważniejsze źródło szczęścia (32%). Na drugim miejscu pod tym względem znalazła się Brazylia (26%). Na trzecim – ex. aequo Polska i Rumunia (18%).
– Praca:
Najmniejszy odsetek respondentów wskazał na pracę jako najważniejszy czynnik zapewniający szczęście w Stanach Zjednoczonych i na Węgrzech (3%). Na przeciwnym biegunie znalazły się Polska i Rumunia – po 12%.
– Więzi międzyludzkie:
Najmniej respondentów, zaledwie 1%, wskazało więzi międzyludzkie jako główne źródło szczęścia w Brazylii. Tuż za nią uplasowały się Stany Zjednoczone (2%). Natomiast na szczycie rankingu pod tym względem znalazły się Niemcy, Polska i Rumunia (po 9 %).
Wyniki – tabela
- Zapraszamy na Biznes&Trendy 2025 – dowiedz się i zbuduj przewagę w biznesie
- Targi RetailShow 2023 już w listopadzie
- Targi hybrydowe w Rekman – wygodne kontraktacje dopasowane do klienta
- Targi INSIGHTS-X – już jutro!
- Od rozwiązań dla branży FMCG po usługi dla pszczelarstwa – znamy już zwycięskie projekty konkursu Herosi na Starcie!