Handel w Praktyce

Ostatnie ogniwo w e-commerce stanowi połowę Łącznych kosztów w Łańcuchu dostaw

  • Według Cushman & Wakefield koszty nieruchomości stanowią tylko 4,3% łącznych wydatków na logistykę, natomiast koszty transportu to już 50,3%
  • Pomimo znacznie wyższych stawek czynszu, koszty ostatniego ogniwa w przypadku magazynów miejskich są niższe
  • Skrócenie czasu jazdy średnio o 10 minut od magazynu miejskiego do pierwszego punktu dostawy generuje oszczędności wynoszące średnio 1 mln euro rocznie

Z najnowszego raportu „Last Link: Quantifying the Cost”, przygotowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, wynika, że ostatnie ogniwo w łańcuchu dostaw w branży e-commerce może stanowić co najmniej 50% łącznych kosztów związanych z łańcuchem dostaw.

Raport został sporządzony w oparciu o nowo opracowany model Total Last Link Cost (TLLC), który umożliwia deweloperom, inwestorom i najemcom określenie łącznych kosztów ostatniego ogniwa dla dowolnej nieruchomości. „Ostatnie ogniwo” oznacza etap końcowy łańcucha dostaw w sektorze e-commerce, realizowany przy użyciu samochodu dostawczego lub roweru elektrycznego na terenie miejskim lub wiejskim do punktu odbioru lub domu odbiorcy.

Wraz z coraz większą powszechnością dokonywania zakupów w kanale online, rosną oczekiwania konsumentów dotyczące dostaw i terminu ich realizacji. Z tego względu ostatnie ogniwo ma decydujący wpływ na czas i koszt dostaw poprzez skrócenie czasu jazdy pomiędzy magazynem miejskim a punktem dostawy, tzw. dystansu STEM.

Według autorów raportu firmy Cushman & Wakefield, bardzo duży udział ostatniego ogniwa w łącznych kosztach łańcucha dostaw wynika z różnego rodzaju nieefektywności związanych z organizacją transportu, takich jak brak gwarancji dostawy, nieoptymalne trasy dostaw i oddzielne przejazdy po odbiór zwrotów – wszystkie te czynniki powodują wzrost kosztów. Dotyczy to w szczególności gęsto zaludnionych obszarów miejskich o dużym natężeniu ruchu drogowego w Europie kontynentalnej.

Analiza czterech dużych rynków europejskich (Londynu, Paryża, Madrytu i Mediolanu) pokazuje, że zmniejszenie dystansu STEM zawsze pozwala obniżyć łączne koszty ostatniego ogniwa. Pomimo znacznie wyższych stawek czynszu, koszty te w przypadku magazynów miejskich są niższe niż dla magazynów dystrybucyjnych, które zazwyczaj znajdują się poza miastem. Magazyny miejskie umożliwiają skrócenie czasu jazdy kierowców i obniżenie kosztów płac, zmniejszenie zużycia paliwa, a nawet optymalizację wykorzystania samochodów dostawczych. Zmniejszenie dystansu STEM o 10 minut jazdy od średniej wielkości magazynu miejskiego generowało oszczędności rzędu 1 miliona euro rocznie.

Lisa Graham, Dział Badań i Analiz rynku nieruchomości logistycznych, Cushman & Wakefield, powiedziała: „Nasze wyniki uzyskane dzięki zastosowaniu modelu TLLC dowodzą, dlaczego w logistyce warto zapłacić więcej za grunt miejski – ze względu na olbrzymie oszczędności na łącznych kosztach transportu. Czynsze za nieruchomości na terenie miast są miarą dojrzałości rynku e-commerce w danej lokalizacji. Przewidujemy, że wraz z dalszym rozwojem hubów logistycznych stawki czynszu w magazynach miejskich znacząco wzrosną w największych miastach europejskich. Ze względu na duży potencjał wzrostu czynszów w obiektach magazynowych ostatniego ogniwa, nieruchomości logistyczne mogą generować takie same przychody, jak w przypadku tradycyjnych sposobów wykorzystania gruntów miejskich”.

Opracowane narzędzie zapewnia cenne informacje ułatwiające podejmowanie decyzji biznesowych dotyczących ostatniego ogniwa, w tym w zakresie zarządzania portfelem i jego restrukturyzacji, wyboru lokalizacji i optymalizacji tras dostaw.

Rob Hall, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield, powiedział: „Coraz więcej osób decyduje się na składanie zamówień w kanale online, a jednocześnie rosną zarówno oczekiwania klientów dotyczące dostaw, jak i zapotrzebowanie na efektywne strategie związane z ostatnim ogniwem. Ostatnie ogniwo jest najdroższym elementem łańcucha logistycznego, ale również jedynym ogniwem w łańcuchu dostaw w branży e-commerce, które stanowi dla konsumenta fizyczny punkt kontaktu. Jego optymalizacja może nie tylko pomóc zwiększyć przychody, ale także pozytywnie wpłynąć na ogólną opinię o firmie w kontekście jakości obsługi klienta”.

Zdaniem ekspertów firmy Cushman & Wakefield, w dłuższej perspektywie rozwiązania ekologiczne i technologie umożliwią dalszą poprawę efektywności dystrybucji. Zalegalizowanie pojazdów autonomicznych w Europie może radykalnie wpłynąć koszty transportu. Z wcześniejszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield „The Changing Face of Distribution” wynika, że udział transportu w łącznych kosztach logistycznych może się zmniejszyć z 50% do nawet 32%.

Joanna Sinkiewicz, Partner, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield, powiedziała: „W raporcie „Last Link” szczegółowej analizie została poddana dystrybucja dla sektora e-commerce, szczególnie jej ostatnia faza tzw. logistyka ostatniej mili. Jest to najbardziej kosztochłonny etap, odpowiadający za ponad 50% całkowitych kosztów dystrybucji. Dodatkowo, mierzy się on z coraz większymi wyzwaniami – konsumenci oczekują krótszego czasu dostawy, coraz niższych koszów i sprawnej obsługi posprzedażowej. To wszystko musi udźwignąć odpowiednio zorganizowana logistyka ostatniej mili.

W raporcie Cushman & Wakefield wykazano bezpośredni związek pomiędzy odległością między magazynem i pierwszym punktem dostawy a całkowitymi kosztami transportu. Przekłada się to bezpośrednio na chęć skrócenia wspomnianego dystansu (magazyn – pierwszy punkt dostawy) i rosnącą popularność magazynów zlokalizowanych na obszarach miejskich lub w ich najbliższym otoczeniu.

Najważniejszym wnioskiem płynącym z raportu jest fakt, że obniżenie kosztów związanych z transportem, powinno być głównym celem każdej strategii ostatniego ogniwa w łańcuchu dostaw, a odpowiedni wybór lokalizacji ma zdecydowanie większy wpływ na finalny poziom kosztów niż poziom czynszu.

Wnioski płynące z raportu znajdują swoje odzwierciedlenie w rozbudowie konceptu logistyki miejskiej przez deweloperów magazynowych. Przykładem może być City Logistics Warsaw III, realizowany przez Panattoni, przy zachodniej części Ekspresowej Obwodnicy Warszawy. Pierwszym najemcą będzie firma Trena Sp. z o. o., specjalizująca się w sprzedaży internetowej profesjonalnych kosmetyków”.

Damian KołataAssociate w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield, powiedział: „E-commerce, który do 2024 roku będzie odpowiadał w Europie za 1/3 handlu detalicznego, wymaga skomplikowanego łańcucha dostaw. Musi on być złożony zarówno z dużych centrów dystrybucyjnych, jak i mniejszych jednostek magazynowych, zlokalizowanych w pobliżu jednostek miejskich i gwarantujących terminową wysyłkę oraz zwroty. Powodem tego jest fakt, że w związku ze zwiększoną konsumpcją w ostatnich kwartałach firmy w krótkim czasie spodziewają się dynamicznego wzrostu zamówień.

Niezwykle ważne jest znalezienie efektywnego rozwiązania w zakresie ostatniej mili, która według najnowszego raportu Cushman & Wakefield „Last link” generuje nawet 50% kosztów całego łańcucha dostaw. Z drugiej strony duże ośrodki miejskie podejmują działania w celu unormowania ruchu kurierskiego w centrum miast (np. opracowywana obecnie strategia #Warszawa2030), co spowoduje ograniczenia w dostawach i zwiększenie popularności małych magazynów zwanych „city logistics” czy też „city flex”.

Raport Cushman & Wakefield „Jak ugryźć e-commerce na magazynie” również porusza temat logistyki miejskiej. Jednostki dostarczone w ramach takich projektów mogą być doskonałym miejscem nie tylko dla szybkiego odbioru zamówienia, czy też jego zwrotu, lecz również stanowić także showroom pokazujący najnowsze produkty, a nawet centrum usług dodanych (na przykład drobne i ekspresowe usługi krawieckie dla firm z branży fashion, co doskonale wpisuje się w kolejny trend rynkowy – tym razem personalizację produkcji). Jeśli klient wykaże takie zapotrzebowanie, w magazynie typu SBU możliwe będzie też zaaranżowanie dużego biura lub drobnej powierzchni dla lekkiej produkcji. Pozwoli to na skoncentrowanie w jednym miejscu wszystkich istotnych elementów działania firmy.”

Raport można pobrać klikając w link.

Szukasz magazynu na wynajem lub potrzebujesz pomocy w obliczeniu wysokości pomocy publicznej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej? Wejdź na industrial.pl

Powiązane artykuły