Handel w Praktyce

Konsumenci wybrali liderów na polskim rynku – wyniki plebiscytu Wybór Konsumenta

W plebiscycie Wybór Konsumenta wyłoniono 29 zwycięskich marek dostępnych na rynku polskim, które najlepiej spełniają oczekiwania konsumentów. Selekcji dokonali konsumenci mający rzeczywisty kontakt z testowanym produktem lub usługą.

Marki biorące udział w plebiscycie Wybór Konsumenta podzielone zostały na kategorie reprezentujące najważniejsze segmenty rynkowe w Polsce. W każdej kategorii wyłoniono zwycięskie marki, które zdobyły największe zaufanie wśród konsumentów na co dzień korzystających z danych produktów lub usług.

Największą wartością plebiscytu wyróżniającą Wybór Konsumenta spośród innych konkursów jest bazowanie wyłącznie na opinii konsumentów. Dzięki odpowiednio dobranym badaniom mogliśmy zasięgnąć wiedzy u źródła, czyli u odbiorców zaznajomionych z danym produktem lub usługą – komentuje Karolina Dias koordynator badania Wybór Konsumenta w Polsce.Kontakt z testowanymi produktami czy też usługami czyni ich ekspertów w tej dziedzinie – dodaje.

Konsumenci wybrali liderów na polskim rynku

Łącznie w badaniu wzięło udział 116 marek w 29 kategoriach. Jest to pierwsza odsłona badania Wybór Konsumenta w Polsce, dlatego w pierwszej kolejności wybrano takie kategorie tematyczne, które analizowano na rynkach zagranicznych. Duży poziom zadowolenia wśród konsumentów odnotował Piotr i Paweł, który w kategorii „supermarkety” zdobył najwyższe noty, 88 proc. zadowolenia ze strony klientów. W kategorii „perfumerie” bezkonkurencyjna okazała się Sephora zdobywając 86 proc. zaufania wśród osób kupujących w drogeriach i perfumeriach kosmetycznych. W przypadku produktów AGD i kategorii zmywarki najwyższy wynik zdobyła marka Whirpool, gdzie aż 92 proc. badanych wskazało na czynnik niskiego zużycia energii, który jest niewątpliwie atutem dla tego typu produktów. Zwycięskimi firmami okazały się również: w kategorii „piekarniki” – Teka , Samsung w kategorii „tablety”, Danone – kategoria „jogurt owocowy” czy też Biedronka w kategorii „dyskonty”.

Szczegółowe wyniki plebiscytu z podziałem na 29 kategorii przedstawione zostały poniżej.

ZWYCIĘZCAKATEGORIE
PIOTR I PAWEŁSUPERMARKETY
BIEDRONKASKLEPY DYSKONTOWE
MILLENNIUMBANKI
LIBERTY DIRECTUBEZPIECZENIA
NECKERMANNBIURA PODRÓŻY
T-MOBILETELEFONIA KOMÓRKOWA
SAMSUNGTABLETY
TEKAPIEKARNIKI
INDESITLODÓWKI
ELEKTROLUXPŁYTY INDUKCYJNE
WHIRLPOOLZMYWARKI
BEBE CONFORTWÓZKI DZIECIĘCE
MAXI-COSIFOTELIKI SAMOCHODOWE
OTOMOTO.PLPORTAL SAMOCHODOWY
DECATHLONSKLEPY SPORTOWE
SCHULSTADCHLEB TOSTOWY
DOLCE GUSTOKAWA KAPSUŁKI
LIPTONHERBATA TOREBKI
LEIBNIZ ZOOCIASTKA DLA DZIECI
DANONEJOGURT OWOCOWY
BELVITACIASTKA ZBOŻOWE
SEPHORAPERFUMERIE
AJAXPŁYN UNIWERSALNY
AJAXPŁYN DO PODŁÓG
FAIRYTABLETKI DO ZMYWAREK
GARNIERKOLORYZACJA WŁOSÓW
L´OREALKREM PRZECIWZMARSZCZKOWY
LOREALKREM PRZECIW CELULITOWI
BEPENATHENKREM DLA DZIECI PRZECIW ODPARZENIOM

Metody badawcze

System oceny i klasyfikacji marek składa się z kilku etapów badania. W pierwszej kolejności, po wyłonieniu wszystkich marek, chcących wziąć udział w projekcie organizowane są badania fokusowe, podczas których wybierane są najwyżej ocenione cechy produktów i usług w opinii konsumentów. W badaniu fokusowym, wzięło udział łącznie 2 260 osób. Wytypowane kryteria poddawane są kolejnemu badaniu w postaci wywiadu online, gdzie konsumenci szeregują cechy od najważniejszych do najmniej istotnych, które wpływają na ich decyzje o dokonaniu zakupu.

W kolejnym etapie wybierane są najważniejsze cechy, które uzyskały od 80 do 90 proc. punktów i analizowane są w kontekście danej kategorii. Następnie odbywają się bardziej szczegółowe badania, dzięki którym wyłaniane są najlepsze firmy z każdej dziedziny. Do każdego produktu lub usługi dobierana jest najbardziej optymalna technika badawcza, która pozwala na zachowanie najwyższej obiektywnej oceny. W zależności od rodzaju produktu lub usługi dopasowane zostały następujące typy badań: tzw. ślepy test sensoryczny, home test, mystery shopper, online, call center lub techniki mieszane.

Warto podkreślić, że w przypadku, gdy dana marka zgłasza chęć udziału w projekcie Wybór Konsumenta, oceniania jest również najbliższa konkurencja z tego samego segmentu branżowego. W celu uzyskania precyzyjnych wyników, oceniane są minimum dwie inne firmy, które stanowią największą konkurencję dla marki biorącej udział w projekcie.

Wybór Konsumenta na rynku międzynarodowym

W Polsce, badanie Wybór Konsumenta został zorganizowany po raz pierwszy. Sam projekt i zastosowane metody badawcze zostały opracowane i wdrożone w Portugalii, gdzie odniosły bardzo duży sukces, a Wybór Konsumenta stał się najpopularniejszym badaniem konsumenckim realizowanym w tym kraju.

W związku z dużym zainteresowaniem na rynku portugalskim postanowiliśmy rozszerzyć swoją działalność na inne kraje – wyjaśnia Jose Borralho, CEO Wyboru Konsumenta w PortugaliiRzetelność i wiarygodność są głównymi parametrami wyróżniającymi nasz system badań, który opiera się wyłącznie na opinii konsumentów. W Polsce brakowało badań, które profesjonalnie zobrazują zadowolenie konsumentów mającymi bezpośredni kontakt z produktami i usługami oferowanymi przez wybrane marki – dodaje.

Badanie koordynuje firma Consumer Choice – centrum oceny satysfakcji konsumenta, która nadzoruje prace Netsondy odpowiedzialnej za badania mediów oraz Controlvet Food Safety Polska, która odpowiada za badania sensoryczne produktów i usług.

Powiązane artykuły