Cyfrowa reklama out-of-home cały czas rośnie w siłę i odgrywa coraz większą rolę w promowaniu produktów i usług znanych marek. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się form reklamowych. Czy w nadchodzącym roku utrzyma równie wysoką pozycję?
Reklamy umieszczane na billboardach dały początek out-of-home. Z czasem, wraz z postępem technologicznym, tradycyjny OOH uległ digitalizacji, w skutek czego narodziła się cyfrowa reklama zewnętrzna. Digital out-of-home to medium, które dociera do odbiorców znajdujących się w przestrzeni publicznej. Reklama outdoorowa jest nie tylko narzędziem promocji i wsparcia sprzedaży, ale także skutecznym sposobem na dotarcie do klientów w kreatywny i angażujący sposób. Przewagą tego medium jest forma przekazu komunikatu. Dodatkowo, w porównaniu do innych kanałów, taka reklama nie może być przewijana, zamykana lub blokowana. To co wpływa pozytywnie na odbiór treści emitowanych przez reklamę zewnętrzną to miejsce i sposób jej wyświetlania oraz wykorzystanie innowacyjnych technologii i oprogramowania.
Wraz ze wzrostem liczby nośników cyfrowej reklamy zewnętrznej, konsumenci i marketerzy dostrzegają kreatywne i inteligentne wykorzystywanie tego formatu. Firmy coraz częściej decydują się na skorzystanie z jej technologicznych możliwości. Zamiast kopiować i przeklejać reklamę wyświetlaną w telewizji, decydują się na rozwiązania, które wpłyną angażująco na odbiorcę.
Połączenie DOOH i mobile
Reklamy DOOH wpływają na zwiększenie aktywności online konsumentów. Coraz częściej odbiorcy dynamicznych treści wyszukują informacje na temat obejrzanych reklam na smartphonie. Takie rozwiązanie w swojej kampanii wykorzystała agencja Semper Iratus, która na zlecenie Austriackiej Informacji Turystycznej, wraz z agencją reklamową Jet Line, zrealizowała kampanię reklamową pod hasłem #FeelAustria, która zachęcała odbiorców do zimowego wypoczynku w tym kraju. Przechodnie, którzy w ciągu dnia znaleźli się w zasięgu ekranu z wyświetlaną reklamą mieli okazję obejrzeć reklamę w wersji rozszerzonej na swoim smartphonie. Dzięki połączeniu kampanii offline z online odbiorcy mogli zapoznać się z oficjalnym przewodnikiem turystycznym oraz sprawdzić, jakie atrakcje czekają na nich w Austrii.
Spersonalizowany komunikat
Dzięki najnowszym technologiom, reklamodawcy są w stanie dotrzeć do odbiorcy z odpowiednio skierowanym komunikatem. Nowoczesne rozwiązania pozwalają na dialog z klientem, co ma znaczący wpływ na odbiór wyświetlanych treści.
Ze spersonalizowanego komunikatu, w swojej tegorocznej kampanii, skorzystała organizacja charytatywna Movember, zajmująca się podnoszeniem świadomości na temat problemów zdrowotnych mężczyzn. Na terenie Wielkiej Brytanii i Australii przeprowadzono akcję, która dzięki algorytmom wykrywającym kształty twarzy mężczyzn wyświetlała treści dostosowane do konkretnego odbiorcy. W momencie, kiedy obok cyfrowego plakatu przechodził mężczyzna z wąsami na ekranie pojawiał się komunikat o treści „Twoje wąsy wyglądają świetnie”. Mężczyźni bez zarostu, ale z uśmiechem na ustach mogli zobaczyć komunikat o treści „Taki uśmiech to skarb”. W ten oryginalny sposób, kampania zachęcała męską część przechodniów do wspierania fundacji Movember.
Interaktywny przekaz
Marki zaczynają wykorzystywać dane z mediów społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook i Instagram, aby wskazać, w jaki sposób dotrzeć do określonej grupy konsumentów. Dzięki danym takim jak lokalizacja, zainteresowania czy grono znajomych, marketerzy są w stanie skierować odpowiedni spot we właściwe miejsca.
Z takiego rozwiązania skorzystał popularny serwis Spotify. Osoby korzystające z niego na co dzień miały możliwość sprawdzenia, jakich utworów najchętniej słuchali w bieżącym roku. W tym celu serwis utworzył specjalną stronę spotifywrapped.com. Po zalogowaniu, witryna generowała podsumowanie z uwzględnieniem najlepszych artystów i utworów oraz zachęcała użytkowników do udostępnienia danych w kampanii DOOH. Spoty interaktywnej kampanii Spotify zostały wyświetlone na najpopularniejszych cyfrowych ekranach, m.in. na Times Square w Nowym Jorku, Piccadilly Lights w Londynie, Forum Des Halles w Paryżu, Eaton Centre w Toronto, Rosa-Luxemburg-Platz w Berlinie i Melbourne Square w Australii.
Cyfrowa reklama zewnętrzna bez wątpienia pomaga markom w skuteczniejszym docieraniu do odbiorców, zwiększając zasięg kampanii i wpływając na świadomość odbiorcy. Dzięki ciągłemu rozwojowi, wciąż zaskakuje marki innowacyjnymi technikami przesyłania komunikatów i przechwytywania danych oraz wpływem wywieranym na konsumentów.
Diana Polska – Marketing & PR Manager w MyLED, odpowiedzialna m.in. za public relations, budowanie komunikacji marketingowej firmy oraz kreowanie kampanii na nośnikach DOOH, dostosowanych do potrzeb klientów. Pasjonuje się innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi wykorzystywanymi w cyfrowej reklamie OOH oraz tworzeniem pozytywnego wizerunku marki.