Handel w Praktyce

Ile będzie kosztowała Wielkanoc w polskich domach?

Dla 53 proc. będzie to wydatek rzędu 300-400 złotych. Tylko nieliczni (4%) wydadzą powyżej 800 zł. Prawie w całości świąteczny budżet przeznaczony zostanie na jedzenie – deklarują Polacy. Tylko 11 proc. uwzględni w nim zakup prezentu. Wydamy na niego najczęściej od 50 do 100 zł, taką kwotę deklaruje aż 48 proc. z nas – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center.



Święto pełnego brzucha?
Zamiast drogiego prezentu, szynka, a zamiast tony dekoracji, tona ciasta. Polacy przejadają Wielkanoc. Aż 89 proc. deklaruje, że dla nich zakupy wielkanocne zaczynają się i kończą w sklepie spożywczym. W tym roku na święta wydamy przeciętnie od 300 do 400 zł (53 proc.), 31 proc. Polaków chciałoby się zmieścić w budżecie od 200 do 300 zł. Dla 17 proc. limitem będzie 200 zł. Zaledwie 10 proc. wyda powyżej 400 zł.

– Wielkanoc jest komercyjnym przeciwieństwem Bożego Narodzenia. Nasze wydatki w tym okresie koncentrują się prawie wyłącznie na jedzeniu. Rzadziej niż w Boże Narodzenie kupujemy prezenty, ubrania i dekoracje, szturmujemy za to piekarnie, sklepy spożywcze i sklepy ze słodyczami – mówi Ewa Marcinek, dyrektor Silesia City Center w Katowicach.

Święta, a potem już majówka
Polacy także przykładają mniejszą wagę do organizacji świąt. Zdaniem 49 proc. Wielkanoc nie wymaga specjalnych przygotowań, w odróżnieniu od Bożego Narodzenia, które dla 68 proc. Polaków jest wyzwaniem zarówno logistycznym, jak i zakupowym. Atmosferę napięcia w tym roku rozładowuje także widmo długiego weekendu. Aż 15 proc. ankietowanych deklaruje, że weźmie urlop, żeby połączyć święta wielkanocne z długim weekendem.

– W tym roku Wielkanoc stała się rozbiegiem dla majówki, stąd wiele osób, mających w perspektywie wyjazd na weekend, decyduje się na większe, świąteczne oszczędności – mówi Ewa Marcinek. I faktycznie, co czwarty Polak (23%) zapewnia, że tegoroczne święta będą skromniejsze od ubiegłorocznych – wynika z sondy Silesia City Center.

Prezenty trafią do dzieci
Oszczędności ominą tylko prezenty. W tym roku kupi je 11 proc. Polaków, z czego ponad 90 proc. trafi do najmłodszych. Wydamy na nie przeciętnie od 50 do 100 zł (48 proc.). prezent powyżej 100 zł kupi 24 proc. Polaków. Ale i tu na liście dominuje jedzenie. Najpopularniejszym prezentem dla dzieci będą zabawki (43 proc.), na drugim miejscu natomiast słodycze (35 proc.).

Źródło: Silesia City Center

Powiązane artykuły