Handel w Praktyce

Google: Jakich ozdób Polacy szukają na Święta? Królują krasnale świąteczne, ozdoby z makramy oraz ręcznie robione kartki

W tym roku hasło ekskluzywne ozdoby świąteczne szczególnie zyskało na popularności w wyszukiwarce Google w porównaniu z 2020 rokiem. Chcemy poczuć w te święta odrobinę luksusu. Polacy szukali także świątecznych ozdób z makramy, poszewek świątecznych oraz krasnali. Jakie ozdoby świąteczne zyskują na popularności w ostatnim czasie?

Grudzień to czas, kiedy szykujemy się na Święta oraz nowy rok: kupujemy prezenty dla najbliższych, robimy listy zakupów, przygotowujemy wigilijne potrawy, a także podsumowujemy rok i czekamy na zabawę sylwestrową. Niewątpliwie ważnym elementem świątecznej atmosfery jest ubrana choinka oraz wyjątkowe dekoracje, którymi przyozdabiamy nasze mieszkania i otoczenie. Google sprawdził, jakich świątecznych ozdób szukamy w tym roku i które zyskują na popularności w ostatnim czasie.

Okazuje się, że w tym roku jednym z najpopularniejszych świątecznych haseł w Google są ekskluzywne ozdoby świąteczne, które zanotowały wzrost o 2562% r/r. Może to wynikać z tego, że poszukujemy eleganckich dekoracji w określonym stylu, gdyż w tym roku chcemy poczuć odrobinę luksusu i jeszcze bardziej uroczyście celebrować tegoroczne święta. Ogólne frazy takie jak ozdoby świąteczne zewnętrzne oraz ozdoby świąteczne do domu były wyszukiwane częściej odpowiednio o 587% oraz 454% w porównaniu do 2020 roku. Prawdopodobnie wynika to z tego, że poprzednie święta spędzaliśmy raczej w kameralnym gronie i ograniczyliśmy spotkania rodzinne ze względu na sytuację pandemiczną. Według danych, 57% Polek i Polaków w tym roku zamierza to nadrobić, gdyż tęskni za spotkaniami w większym gronie[1].

Ozdoby z makramy czy skrzaty świąteczne

Wśród ozdób świątecznych w tym roku prym wiodą ozdoby świąteczne makrama (wzrost o 866% r/r), które jednak największy wzrost popularności zaliczyły w 2020 roku – aż o 2226% w okresie świątecznym. Szukamy także stroików świątecznych (wzrost o 189% r/r), lampek świątecznych zewnętrznych (113% r/r) oraz ozdób świątecznych na okno (109% r/r). Nadal interesują nas także krasnale lub skrzaty świąteczne (wzrost popularności haseł kolejno o 67% r/r oraz 30% r/r), które były prawdziwym hitem poprzedniego roku. W 2020 r. Polki i Polacy szukali m.in. skrzatów świątecznych stojących oraz instrukcji jak zrobić skrzaty świąteczne, bardzo popularna była też jemioła na święta (wzrost w okresie świątecznym o 2555%). 

Dekoracje robimy też sami

Wśród haseł dotyczących ozdób świątecznych, które zyskują na popularności w okresie przedświątecznym, zawsze znajdują się ozdoby robione samodzielnie – nie inaczej jest w tym roku. Polki i Polacy bardzo często poszukują w internecie pomysłów na takie dekoracje. Wyszukiwania hasła 50 pomysłów na oryginalne dekoracje świąteczne w tym roku wzrosły o 332% w porównaniu do ubiegłego. Najpopularniejszą frazą są jednak kartki świąteczne ręcznie robione (wzrost o 52% r/r). Interesuje nas także to jak zrobić ozdoby świąteczne z papieru. Nieznaczny wzrost zaliczyło zaś hasło ozdoby świąteczne diy.

Tradycja w nowoczesny sposób

Od wielu lat tradycyjnymi ozdobami świątecznymi w naszych domach są bombki. Zainteresowanie tymi ozdobami także w tym roku zaczęło wyraźnie wzrastać pod koniec października. Polacy szukają oczywiście bombek szklanych, ale często wpisują też nietypowe warianty, takie jak bombki z imieniem, świecące bombki lub bombki na szydełku.[2] 

Czy Polacy szukają szklanych ozdób, w tym bombek w internecie, czy wolą kupować je w sklepach stacjonarnych? Okazuje się, że coraz częściej takich ozdób szukamy w internecie. Potwierdza to przykład rodzinnej firmy Luxorna z Warszawy, założonej przez Annę Kołodziejską. Firma tworzy ozdoby choinkowe już od ponad 20 lat. Dziś Luxorna.com w swoim portfolio ma ponad 400 wzorów, a klienci firmy mogą zamawiać dodatkowo bombki reklamowe, personalizowane oraz okolicznościowe, np. ślubne lub te, które świetnie sprawdzą się jako prezent dla dziecka czy świeżo upieczonych rodziców. Dwa lata temu postanowiła wystartować z własnym sklepem internetowym, któremu w rozwoju pomógł program wsparcia dla przedsiębiorców w sieci – Firmy Jutra.

W poprzednich latach sprzedawaliśmy bombki głównie w centrach handlowych oraz hurtownikom na całym świecie. Nasza strona internetowa pełniła więc funkcję katalogu online. Dwa lata temu postanowiliśmy dotrzeć również do klientów detalicznych i założyć sklep online “z prawdziwego zdarzenia”. Potrzebowaliśmy profesjonalnego wsparcia w jego rozwoju, by dotrzeć do jak najszerszego grona klientów – mówi Anna Kołodziejska. – Widzimy coraz większe zainteresowanie kupowaniem bombek przez internet, chociaż mogłoby wydawać się, że nie jest to produkt kojarzony z zakupami online. Wszystkie zmiany wprowadzone dzięki szkoleniom zaowocowały wzrostem sprzedaży o ponad 70% i zdecydowanie większym ruchem na naszej stronie. Zakładamy, że ruch na naszej stronie w tym sezonie zwiększy się o co najmniej 100% – dodaje.


[1]Badanie Inquiry przeprowadzone w dniach 15.03- 4.04 2021 roku, na próbie  2128 respondentów z wykorzystaniem metody CAWI

[2] Źródło: Google Trends

Powiązane artykuły