W poprzedniej części naszego poradnika przedstawiliśmy podstawowe zastosowanie wiadomości SMS w marketingu i obsłudze klienta. Dziś skupimy się na wymianie informacji między firmą a klientem dzięki wykorzystaniu krótkiego numeru nadawczego (ang. short code).
Mówiąc o korzyściach wynikających z przeprowadzenia prawidłowej kampanii SMS większość marketerów wymienia: bezpośrednie dotarcie ze spersonalizowanym przekazem do grupy docelowej, wysoki odzew ze strony klientów (responsywność na poziomie 20-40%) oraz możliwość rozliczenia kampanii „co do złotówki”. Jako największe wyzwanie podawane jest natomiast zebranie własnej bazy danych. To wszystko prawda, jednak wymienione aspekty dotyczą zaledwie jednego typu działań realizowanych za pomocą krótkich wiadomości tekstowych – hurtowych wysyłek komunikatów marketingowych. Nie jest to jednak jedyna forma budowania relacji z klientami , którą umożliwiają SMS-y. Ogromny potencjał posiada również, rzadziej do tej pory wykorzystywana, dwukierunkowa komunikacja SMS, która z założenia stawia konsumenta nie tylko w roli odbiorcy komunikatu, ale także angażuje go do podjęcia dialogu z marką. Interakcja z klientami w kampaniach reklamowych i wizerunkowych jest coraz bardziej pożądaną formą budowania relacji: pozwala bowiem na lepsze porozumiewanie się z coraz bardziej wymagającym konsumentem. Dwukierunkowa komunikacja SMS w pewnym sensie zmienia tradycyjną rolę marki jako głównego nadawcy komunikatów i klienta jako biernego odbiorcy.
Taka forma budowania relacji wbrew pozorom służy nie tylko markom, ale jest także pozytywnie odbierana przez konsumentów. Analizy przeprowadzone na rynku brytyjskim przez firmę Text Marketer pokazują zależność między reakcjami konsumentów na „klasyczne” wysyłki SMS i te „interaktywne”. Z badań wynika, że dodanie możliwości udzielenia odpowiedzi zwrotnej na nadesłaną wiadomość SMS zwiększa responsywność ze strony klientów aż o 20%. Ponadto, 2/3 ankietowanych potwierdziło, że chciałoby komunikować się z ulubionymi markami za pomocą SMS-a, chociaż obecnie dzieje się tak w zaledwie 3% przypadków.
Dlaczego więc, tak niewiele przedsiębiorstw wykorzystuje w swojej działalności mobilną komunikację opartą o dialog? Z naszych obserwacji w SMSAPI wynika, że nadal nie jest znany pełen potencjał dwukierunkowej komunikacji mobilnej, a taka forma dialogu, kojarzona jest niesłusznie, z numerami odbiorczymi typu Premium. Tymczasem, już od kilku lat na rynku funkcjonują także alternatywne rozwiązania, które nie wiążą się dla odbiorców z podwyższonymi płatnościami. Są nimi dobrze już sprawdzone m.in. w USA i Europie usługi long code (długie numery odbiorcze) oraz short code (krótkie numery), które pomimo faktu, że z pespektywy technicznej funkcjonują podobnie do usługi Premium, mają w kampaniach marketingowych zupełnie inne zastosowanie.
Tekst jest fragmentem e-booka o dwukierunkowej komunikacji SMS, cały poradnik do pobrania pod adresem:
http://www.smsapi.pl/dwukierunkowa-komunikacja-sms
Uwaga: Dla wszystkich czytelników „Handlu w praktyce” mamy specjalną ofertę. Zarejestruj się za darmo na platformie SMSAPI i wypróbuj mobilne rozwiązania w komunikacji. Podczas rejestracji wpisz specjalny kod: A7PN, a otrzymasz dwa razy więcej SMS-ów na start. Za darmo!