Handel w Praktyce

Wygasanie praw do wizerunku Myszki Miki

Pierwsza postać Myszki Miki została zaprojektowana w 1928 roku. Oznacza to, że według amerykańskich przepisów Disney utraci prawa do jej wizerunku. Co oznacza to w praktyce? Komentuje dla Państwa Magdalena Gorzkowska, Chief Licensing Officer Brand to Brand.

Magdalena Gorzkowska, Chief Licensing Officer Brand to Brand

„Otóż rzeczywiście prawa autorskie są ograniczone czasowo i wygasają po 95 latach. Pamiętajmy jednak, że w tym przypadku dotyczy to pierwszej wersji postaci Myszki Miki, która została stworzona, stworzona w 1928 roku.

Ta wersja była modyfikowana wielokrotnie i już teraz nie jest atrakcyjna wizualnie dla obecnego odbiorcy. Obecne wersje Myszki Miki są nadal objęte ochroną i trafią do domeny publicznej 95 lat po tym, jak zostały zaprojektowane. Dodam jeszcze, że dotyczy to rynku Stanów Zjednoczonych. W Polsce natomiast obowiązują inne przepisy i ochrona praw autorskich trwa 70 lat od śmierci autora. Czyli w tym przypadku będzie to do 2037 roku. Pamiętajmy jednak, że postać Myszki Miki kojarzy się jednoznacznie z marką Disney. I tutaj możemy ryzykować naruszenie praw do znaku towarowego Disney, a prawa do znaku nie są ograniczone w czasie. Nie idźmy więc tą drogą. Chyba nikt nie chciałby wchodzić w spór z prawnikami The Walt Disney Company. Najlepszą formą pozyskania legalnych praw do korzystania z wizerunku jakiejkolwiek postaci bajkowej jest wejście we współpracę licencyjną. I ja polecam to rozwiązanie.” – podkreśla Magdalena Gorzkowska.

Powiązane artykuły