Handel w Praktyce

Substancje chemiczne w wyrobach i obowiązek producentów wobec klientów – REACH w branży dziecięcej i zabawkarskiej

Wystartowała kampania Pytaj o chemię, skierowana do producentów, sprzedawców sieci detalicznych oraz konsumentów. Celem jej jest wzrost świadomości na temat obecności w wyrobach substancji wzbudzających szczególnie duże obawy – SVHC (Substances of Very High Concern). Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie zaprasza firmy z branży zabawkarskiej i dziecięcej do włączenia się w kampanię, aby w prosty sposób spełnić swój obowiązek informacyjny wobec swoich klientów. Powstała międzynarodowa baza danych oraz aplikacja na smartfony. Kampania będzie również zwiększać świadomość polskich konsumentów o ich prawie do informacji. Ramy prawne tworzy unijne rozporządzenie REACH dotyczące chemikaliów.

Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie jest polskim partnerem międzynarodowej kampanii Pytaj o chemię i wraz z organizacjami pozarządowymi, instytucjami naukowymi oraz organami władzy z 13 krajów Unii Europejskiej zaprasza do współtworzenia bazy danych, z której korzystać będą konsumenci na terenie Unii Europejskiej.

Substancje wzbudzające szczególnie duże obawy (SVHC) to m.in. substancje rakotwórcze, zaburzające gospodarkę hormonalną, czy też uznane za mające istotny wpływ na środowisko. Unijne rozporządzenie REACH dotyczące chemikaliów przewiduje obowiązek informowania o zawartości SVHC. Jeśli zawartość takich substancji w wyrobie przekracza stężenie 0,1%, każdy dostawca w łańcuchu dostaw musi przekazać informację o tym każdemu komercyjnemu odbiorcy wyrobu. Konsumenci mają także prawo do uzyskania takich informacji na życzenie, tak by mogli dokonywać świadomych decyzji zakupowych.

Aplikacja na smartfony:

Od dwóch miesięcy działa aplikacja mobilna, połączona z bazą danych, która pomoże firmom wypełniać ich obowiązek informowania o SVHC w wyrobach, natomiast konsumentom posłuży do zdobywania

informacji o produktach jakie chcą kupić. Konsumenci mogą przez aplikację skanować kody kreskowe. Jeśli dana firma umieści wcześniej w bazie danych informacje o swoich produktach, od razu dostaną

odpowiedź. Jeśli nie, mogą zadawać pytania firmom przesyłając je przez aplikację. Fundacja zachęca firmy do zakładania kont w bazie połączonej z  aplikacją oraz oferuje pomoc w ich tworzeniu.

Kampania Pytaj o chemię koncentruje się na zwiększaniu świadomości konsumentów w kwestii zawartości SVHC w wyrobach, by umożliwić im podejmowanie odpowiedzialnych decyzji zakupowych, a także dostawców, by wypełnili obowiązek informowania wynikający z REACH.

Celem działania międzynarodowego konsorcjum, do którego należy Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, jest udoskonalenie procesów komunikacyjnych w łańcuchach dostaw, zmierzających ostatecznie do zastępowania SVHC w wyrobach substancjami nieszkodliwymi.

Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na zawartość szkodliwych substancji w kupowanych produktach. Coraz świadomiej dokonują wyborów zakupowych. Według badań przeprowadzonych przez Eurobarometr w 2017 roku 4 na 5 Europejczyków boi się wpływu chemikaliów na ich zdrowie. Udział w kampanii jest bezpłatny. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie chce wspierać firmy i pomagać im w tworzeniu bazy danych i sprawnej komunikacji z klientami.

Więcej informacji na temat projektu i o korzyściach dla firm znajduje się na stronie Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie: https://www.ekonsument.pl/a_c39_chemikalia.html 

Powiązane artykuły