Handel w Praktyce

Reakcja sektora handlowego na COVID-19

Branża handlowa, która nieustannie ulega transformacji w wyniku zmieniających się preferencji i oczekiwań konsumentów, musi kolejny raz szybko dostosować się do nowej rzeczywistości. Z powodu globalnej pandemii, wiele sklepów i restauracji zostało zamkniętych. Według prognoz branżowych, wiele marek w tym roku zniknie z rynku. Staramy się odnaleźć w kryzysie, którego nikt się nie spodziewał, a każdy dzień przynosi nowe wyzwania. W jaki sposób bezprecedensowe wyzwania związane z globalną pandemią wpływają na sektor handlowy?

Dwie strony medalu

W wyniku wprowadzonych 14 marca 2020 r. ograniczeń w funkcjonowaniu centrów handlowych w Polsce o powierzchni powyżej 2 000 mkw., czynne mogły być wyłącznie punkty sprzedające niezbędne produkty lub świadczące niezbędne usługi.

Wprawdzie ograniczenia dotyczące centrów handlowych wbrew wcześniejszym zapowiedziom, zostaną zniesione już w drugim etapie odmrażania gospodarki, czyli od 4 maja. Jednak funkcjonowanie galerii nadal stoi pod dużym znakiem zapytania. Z jednej strony zarządcy i właściciele muszą szybko wdrożyć wiele środków związanych z zapewnieniem klientom bezpiecznych warunków, z drugiej strony nie jesteśmy w stanie przewidzieć jak sami klienci zachowają się w tej nowej rzeczywistości, a także czy szybko, jeśli w ogóle, powrócą do swoich dawnych zwyczajów zakupowych. Przykłady z innych krajów pokazują, że proces ten będzie przebiegał raczej bardzo powoli – zaznacza Małgorzata Dziubińska, Associate Director, dział Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield.

W wyniku zawieszenia działalności znacznej części sklepów, restauracji i punktów usługowych pracę straciło wiele osób. Niektórzy operatorzy zamknęli centra dystrybucyjne, ponieważ popyt na ubrania, obuwie i akcesoria gwałtownie spada. Natomiast apteki oraz sklepy spożywcze i wielkopowierzchniowe z trudem nadążają z zaspokajaniem popytu i funkcjonują całodobowo, aby móc uzupełniać braki na półkach i utrzymywać czystość. Operatorzy sklepów internetowych działają pod presją, aby sprostać popytowi, i zatrudniają nowych pracowników w odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony klientów. Rzadko w branży handlowej obserwuje się tak skrajne przeciwieństwa – jeden sektor stara się nadążyć z obsługą zamówień, a drugi – przetrwać.

Odpowiedź branży

Jedna rzecz jest pewna – obecne wydarzenia zmienią branżę handlową na zawsze. Wiemy jednak, że w czasach kryzysu sieci handlowe nawiązują współpracę, aby sprostać wyzwaniom, pozyskać środki finansowe i zwiększyć świadomość. Ta innowacyjna i energicznie działająca branża mobilizuje się, aby zaspokoić najpilniejsze potrzeby w zakresie opieki zdrowotnej. Luksusowe marki, producenci piwa i alkoholi przestawiają zakłady na produkcję środków do dezynfekcji rąk. Firmy odzieżowe jak na przykład LVHM, czyli koncern, do którego należą takie marki, jak Louis Vuitton, Kenzo, Bulgari, Christian Dior szyją maseczki ochronne i fartuchy szpitalne zamiast sukni wieczorowych. W Polsce firma OTCF, właściciel marki 4F, zdecydowała się przekazać 20% obrotów ze swojego sklepu internetowego na rzecz szpitala zakaźnego MSWiA w Warszawie. Podobne działania podjęli również inni przedsiębiorcy.

Współpraca jest niezbędna

Marki jednoczą siły, aby przetrwać, ale niezbędna będzie współpraca z wynajmującymi, deweloperami i instytucjami finansującymi. To może być najważniejszy moment w historii naszego kraju, kiedy właściciele i najemcy powinni nawzajem się wspierać. Pośrednicy i doradcy z firm nieruchomościowych mogą ułatwić ich wzajemne relacje, zapewniając, aby ten ekosystem koncentrował się na pracownikach branży i konsumentach. Stworzenie tych relacji teraz przyniesie korzyści obu stronom w najbliższej perspektywie i w dalszej przyszłości.

Wykorzystywanie danych

Sieci handlowe, właściciele i deweloperzy obiektów handlowych będą teraz podejmowali złożone decyzje w oparciu o dane. Ocena lokalizacji i aktywów pod względem strategicznym będzie kluczowa przy podejmowaniu decyzji, które mają wpływ na poprawę wyników finansowych i wzrost wartości w dłuższej perspektywie. Firmy muszą rozumieć zmiany zachodzące w sektorze, w tym dotyczące regulacji i konkurencji oraz globalnych trendów. Muszą dokonać oceny płynności, zracjonalizować portfel sklepów i szukać oszczędności w łańcuchu dostaw. Do podjęcia właściwych decyzji dotyczących nieruchomości komercyjnych niezbędne będą dane, analizy i wiedza na temat konkurencji. Dzięki zebraniu odpowiednich informacji obie strony znajdą się na drodze do sukcesu.

Co dalej?

Firma Cushman & Wakefield jest gotowa wspierać deweloperów, wynajmujących i najemców w czasie obecnego kryzysu zdrowotnego i ekonomicznego. Oferujemy usługi doradztwa strategicznego oraz wsparcie zespołów wyspecjalizowanych pośredników, aby wspólnie zidentyfikować nowe szanse i możliwości. Branża handlowa dysponuje jednymi z najlepszych i najbardziej utalentowanych specjalistów, a dzięki połączeniu sił będziemy mogli przetrwać najgorsze i przygotować sektor handlowy na przyszły wzrost.

Wychodząc naprzeciw nowym okolicznościom, przygotowaliśmy programy wsparcia dla uczestników rynku nieruchomości komercyjnych:

Six Feet Retail i Retail Recovery Readiness How-to-Guide to nasz autorski program wsparcia dla właścicieli obiektów handlowych w zakresie przygotowania budynku do ponownego otwarcia, wdrożenia wytycznych rządowych w centrach handlowych, renegocjacji warunków umów najmu w warunkach przepisów Tarczy Antykryzysowej, rekomercjalizacji i repozycjonowania centrów handlowych, a także w zakresie przygotowania i implementacji strategii marketingowych oraz PR-owych, stanowiących odpowiedź na dynamicznie zmieniające się warunki rynkowe oraz nawyki zakupowe konsumentów – zaznacza Joanna Kłusek, partner, Retail Asset Services w Cushman & Wakefield.

Artykuł powstał na podstawie artykułu Barrie Scardiny pt. „Retail responds to COVID-19”. Link:

https://www.cushmanwakefield.com/en/insights/covid-19/retail-responds

Powiązane artykuły