Handel w Praktyce

Poczta Polska: reklama adresowa cieszy się coraz większą popularnością

W ubiegłym roku o 11% wzrósł wolumen adresowanych przesyłek reklamowych obsługiwanych przez Pocztę Polską. Wobec spadku tradycyjnej korespondencji o 9% rocznie, jest to jedyna usługa listowa, która cieszy się rosnącym zainteresowaniem klientów.

Zarówno agencje reklamowe, domy mediowe, jak również przedstawiciele firm zauważają, że internet uznawany za najtańszy kanał komunikacji marketingowej o ogromnym zasięgu staje się przeładowany treściami reklamowymi, a przez to mniej skuteczny. Według ekspertów nieuniknione jest połączenie kanału fizycznego z cyfrowym. Raport „Direct Mail” Polskiego Stowarzyszenia Marketingu i magazynu „Press” podaje, że 85% milenialsów zwraca uwagę na reklamę direct mail, a blisko połowa tej grupy ignoruje reklamy w sieci i w e-mailach. Również praktycy marketingu wskazują, że użycie przesyłki adresowej podnosi skuteczność kampanii.

– W państwach Europy Zachodniej na jednego mieszkańca przypada około 120 adresowanych przesyłek reklamowych w ciągu roku. W Polsce rocznie takich przesyłek reklamowych jest około 15. W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój usługi Direct Mail, coraz więcej przedsiębiorców sięga po to narzędzie – mówi Artur Więckowski, dyrektor zarządzający Pionem Sprzedaży w Poczcie Polskiej.

Poczta Polska przygotowała kilka rodzajów usług reklamowych, które mają spełnić trend rynkowy wzrostu zainteresowania Direct Mail. Wśród nich jest przesyłka marketingowa, która jest w pełni adresowaną przesyłką. Jest to najskuteczniejsza forma marketingu bezpośredniego, umożliwiająca nawiązanie i utrzymywanie bliskich, spersonalizowanych relacji z konkretnymi odbiorcami na terenie kraju. Inną formą są druki bezadresowe, czyli ulotki, będące najtańszą reklamą bezpośrednią. Ulotki pozwolą na szerokie dotarcie do potencjalnych klientów bez konieczności używania własnej bazy danych. Na dotarcie do potencjalnych klientów – wyselekcjonowanej grupy odbiorców na podstawie określonych cech budynków pozwala natomiast mailing profilowany. Klient określa swoją grupę docelową wg kryteriów demograficznych (np. wiek, płeć) geograficznych (np. województwo, miasto), a Poczta na tej podstawie doręcza przesyłki. Klienci Poczty Polskiej mogą skorzystać też z reklamy produktowej, nazywanej „samplingiem”, która polega na wydawaniu klientom materiałów reklamowych i próbek towarów w placówkach pocztowych. 

Od pięciu lat działa również specjalny portal Centrum Direct Mail, na którym można dowiedzieć się wszystkiego o naszych usługach. Portal stanowi skarbnicę wiedzy o kanale komunikacji bezpośredniej, jakim jest DM. Zamieszczone są tam porady ekspertów, najnowsze badania i trendy, przewodniki czy też słownik pojęć. Szukając inspiracji przy tworzeniu kampanii, można zobaczyć najciekawsze case studies.

Za pośrednictwem Portalu Centrum Direct Mail klienci biznesowi, którzy chcą dotrzeć do grupy odbiorców na określonym obszarze, mogą skorzystać ze stworzonego w tym celu Kreatora Kampanii Zasięgowej. Narzędzie to pozwala na zaprojektowanie całej kampanii reklamowej z wykorzystaniem druków bezadresowych bez wychodzenia z domu czy biura. Wystarczy, że klient wybierze jeden z dostępnych formatów druków (m. in. A5, A6, DL, Selfmailer), następnie zaznaczy na interaktywnej mapie Polski obszar doręczenia, który go interesuje. W kolejnym kroku ma do dyspozycji kilkaset szablonów branżowych oraz uniwersalnych, na które może nanieść tekst. Po wybraniu i akceptacji wszystkich składowych kampanii, klient dokonuje opłaty przez internet, a Poczta Polska przystępuje do jej natychmiastowej realizacji – czyli wydruku i dystrybucji.   

Powiązane artykuły