Handel w Praktyce

PIĘĆ LAT CENTRUM USŁUG WSPÓLNYCH O-I (BSC) W POZNANIU

Zespół O-I BSC zwiększył się czterokrotnie wraz z rozszerzeniem zakresu
świadczonych usług

Poznań, sierpień 2019 r. W 2014 roku, kiedy O-I, światowy lider w produkcji opakowań szklanych, otworzył swoje Centrum Usług Biznesowych (BSC) w Poznaniu, pracowało w nim mniej niż 50 osób. Obecnie w BSC zatrudnionych jest ponad 220 specjalistów, zapewniających niezbędne wsparcie hutom O-I zlokalizowanym na całym świecie.

Wybraliśmy Poznań na lokalizację naszego Centrum m.in. ze względu na świetną lokalizację, dostęp do najlepszych specjalistów i dobrze rozwiniętą infrastrukturę. Po pięciu latach wiem na pewno, że to była dobra decyzja. Nasz zespół bardzo się rozwinął, jest nas dziś cztery razy więcej niż w 2014 r. Wielu pracowników, z którymi zaczynaliśmy, zostało liderami. Są też pracownicy, którzy korzystając z możliwości oferowanych przez O-I, rozwijają się obecnie
w strukturach O-I za granicą, m.in we Włoszech i w Wielkiej Brytanii
– podkreśla Julio Ramirez, dyrektor Europejskiego Centrum Usług Biznesowych O-I.

Zanim O-I BSC zostało oficjalnie otwarte w lipcu 2014 roku, grupa pracowników centrum przeszła trzymiesięczny proces szkoleniowy w europejskiej centrali O-I w Szwajcarii. – To niesamowite doświadczenie być naocznym świadkiem narodzin nowej organizacji, a następnie śledzić jej rozwój. Zaczęliśmy jako grupa kilku nowo zatrudnionych osób. Teraz, gdy jest nas ponad 200, doskonale widać, jak bardzo BSC się rozwinęło – mówi Adam Szczepaniak, lider zespołu Master Data, pracownik O-I BSC Poznań od kwietnia 2014 r. Przełomem w rozwoju centrum był rok 2017, kiedy uruchomiono kolejnych 6 działów, a ponad 100 nowych osób znalazło zatrudnienie.

Centrum ma strategiczne znaczenie dla funkcjonowania całej firmy O-I. BSC zarządza scentralizowanymi usługami finansowo – administracyjnymi dla wszystkich hut O-I w Europie, a także świadczy usługi IT dla wszystkich lokalizacji O-I na świecie. Pracownicy porozumiewają się w dziewięciu językach. Specjaliści wykonują obowiązki związane m.in.
z kontrolingiem, księgowością, zamówieniami czy wewnętrznym audytem. Wykwalifikowani specjaliści IT wspierają wszystkie huty szkła i biura O-I na świecie. Zespół dba także o sieci, serwery oraz sprzęt i oprogramowanie. Zespół EU Commercial Analytics, który ściśle współpracuje z europejskimi Liderami ds. Sprzedaży i Marketingu oraz globalną siecią analiz rynkowych, wspiera rozwój strategii handlowych i zapewnia zarządowi możliwość śledzenia realizacji celów biznesowych.

Codziennie dokładamy starań, aby nasi pracownicy mieli poczucie, że firma dba o ich rozwój, a sama praca jest dla nich źródłem satysfakcji. Wychodzimy z założenia, że benefity pozapłacowe są równie ważne jak te finansowe. Tym, co nas szczególnie wyróżnia, jest O-I Club, w ramach którego pracownicy, wraz ze swoimi rodzinami lub znajomymi, podejmują różne aktywności, np. organizują wyjazdy na narty czy wychodzą wspólnie do restauracji lub na paintball. Ponadto nasi pracownicy pasjonują się szkłem i są dumni z pracy w firmie,
której wartości i postawy są zgodne z tymi, jakie sami stosują w codziennej pracy i relacjach
z klientami
– zaznacza Fabienne Schellekens, Senior HR Business Partner dla O-I BSC oraz lider HR w O-I w Szwajcarii.

O-I BSC mieści się w budynku Malta House, który był pierwszą „zieloną inwestycją”
w Poznaniu, zrealizowaną z poszanowaniem zasad zrównoważonego budownictwa. Ogromną zaletą lokalizacji jest unikalne położenie nad Jeziorem Maltańskim, blisko ścisłego centrum miasta.

Systematyczny wzrost zatrudnienia w firmie odzwierciedla dynamikę rynku pracy. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków usług wsparcia biznesu. Według danych ABSL łączne zatrudnienie w sektorze w Polsce wynosi aktualnie 307 tys. pracowników. To wzrost
o 10% w porównaniu do ubiegłego roku. Tendencja ta utrzyma się i zgodnie z prognozami zatrudnienie w sektorze SSC w Polsce w 2020 r. wyniesie 336 tys. osób[1].


[1] Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2018, ABSL, 2019

Powiązane artykuły