Masowe szczepienia i znoszenie kolejnych obostrzeń uwolniły przedpandemiczne przyzwyczajenia Polaków. Zamiast izolować się w domu, grając na komputerze czy konsolach, zaczęli ponownie planować podróże. Bilety lotnicze, noclegi i zakupy w hipermarkecie – za to najczęściej płacili kartą wielowalutową klienci Kantoru Walutowego Alior Banku, który porównał ich wydatki w okresie od 15 marca do 15 kwietnia do kolejnych tygodni – od połowy kwietnia do 15 maja br.
Głodni podróży
Od połowy kwietnia można zaobserwować, rosnącą liczbę transakcji kartą wielowalutową w branży turystycznej. Z pewnością wpłynęły na to zapowiedź, a następnie samo otwarcie hoteli i lokali gastronomicznych, jak i stopniowe znoszenie innych obostrzeń. Największy wzrost transakcji wśród klientów Kantoru Walutowego Alior Banku odnotowały tanie linie lotnicze. Wśród jednego z liderów niskokosztowych przewozów, było ich ponad 66 proc. więcej w okresie od połowy kwietnia do połowy maja, niż w analogicznych okresie miesiąc wcześniej. W analizowanym czasie istotną różnicę odnotowano także w płatnościach w serwisach oferujących noclegi. Dwie najpopularniejsze platformy osiągnęły wzrost transakcyjności o ponad 30 proc.Należy zakładać, że to dopiero początek ożywienia w turystyce, zwłaszcza, że program masowych szczepień nabrał rozpędu, dzięki czemu coraz więcej państw otwiera granice. Nie jest też wykluczone, że wprowadzenie na szeroką skalę tzw. paszportów covidowych pozwoli na swobodne poruszanie się po Unii Europejskiej. To także zachęci do podróży.
Swobodne zakupy w sklepach
Dużym powodzeniem w analizowanym okresie cieszyły się także zakupy stacjonarne w hipermarketach. Wśród pięciu analizowanych sieci handlowych, klienci Kantoru Walutowego Alior Banku, zrealizowali średnio o ponad 20 proc. operacji więcej niż jeszcze na przełomie marca i kwietnia. Analizując wyniki można wywnioskować, że Polacy przestali robić hurtowe zakupy na czas pandemii. Wielu z nas wróciło do starych przyzwyczajeń. Zapasy żywności systematycznie uzupełniamy, według potrzeb, odwiedzamy ulubione markety spożywcze częściej, ale dokonując mniejszych zakupów.
Życie poza domem
Otwarcie kolejnych branż, nie tylko turystycznej, ale chociażby sportowej, zachęciło Polaków do większej aktywności poza domem. Nie ma dziś śladu po ogromnym boomie, jaki obserwowaliśmy w pierwszych miesiącach pandemii na usługi streamingowe, platformy VOD oraz gry. W analizowanym okresie nastąpił ponad 30 proc. spadek transakcji w sektorze dystrybucji gier wideo. Natomiast jedna z najpopularniejszych, globalnych platform VOD odnotowała zaledwie 1,3 proc. wzrostu.Analizowane dane jasno dowodzą, że polscy konsumenci wracają do przedpandemicznych przyzwyczajeń. Zaczynają żyć tak, jak przed izolacją, a szczególnym zainteresowaniem cieszy się tak bardzo poszkodowana przez pandemię branża turystyczna.Dane zostały opracowane na podstawie transakcji kartą wielowalutowa wydawaną do rachunków w Kantorze Walutowym Alior Banku.Kantor Walutowy Alior Banku to platforma umożliwiająca bezpłatne założenie i prowadzenie rachunków w 23 walutach i wymianę walutowa przez całą dobę 7 dni w tygodniu.Autor: Michał Ignaczewski, specjalista ds. walutowych platform transakcyjnych w Alior Banku