Handel w Praktyce

Nowe trendy wśród sieci handlowych.

Polska jest nadal jednym z najsilniejszych rynków handlowych w regionie Europy Środkowo – Wschodniej, co zachęca wiele międzynarodowych sieci handlowych do ekspansji w naszym kraju. W swoim najnowszym raporcie „Concept contest – remedy for retailers’s blues” firma DTZ przyjrzała się ostatnim trendom na rynku handlowym, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy najemców. Analitycy DTZ szacują, że na koniec 2013 roku w 15 największych aglomeracjach działalność prowadziło ponad 4 100 najemców w około 16 200 sklepach.



Dynamicznie rozwijający się rynek handlowy oraz rosnące oczekiwania bardziej świadomych klientów zmuszają operatorów handlowych do przedefiniowania i dostosowania swoich modeli biznesowych do nowych wyzwań. Szczególny wpływ na kształtowanie się sektora handlowego w ostatnich latach miał rozwój nowych technologii, w tym aplikacji mobilnych, rosnące znaczenie mediów społecznościowych i przede wszystkim e-commerce. Te zmiany przełożyły się na nowy kształt oferty handlowej, w tym także powstanie nowych formatów, nowych koncepcji biznesowych czy szerszych zmian w wyglądzie sklepów –mówi Kamila Wykrota, dyrektor Zespołu Doradztwa i Analiz Rynkowych DTZ.


Wiele obecnych na rynku sieci handlowych, szczególnie z popularnej branży modowej, kontynuuje swoją ekspansję w Polsce. Do najbardziej dynamicznie rozwijających się sieci handlowych możemy zaliczyć dyskonty (np. Biedronka, Pepco, KiK, NKD) oraz operatorów z ofertą skierowaną do masowego odbiorcy (np. Rossmann, Hebe, Media Expert, RTV Euro AGD). Znane polskie marki (m.in. marki z Grupy LPP, CCC, marki Redan, Próchnik, Simple czy z Grupy Vistula) także umacniają swoją pozycję odnotowując wysoką dynamikę sprzedaży. Dla przykładu, w 2013 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży w Grupie LPP wzrosły o blisko 30% w porównaniu z 2012 rokiem. Oprócz ekspansji najemców z ugruntowaną pozycją na rynku, obserwujemy również wiele nowych sieci handlowych wchodzących na polski rynek.


W ciągu ostatnich trzech lat na polskim rynku swoje pierwsze sklepy otworzyło łącznie około 140 nowych marek. Wiodącą pozycję wśród międzynarodowych marek debitujących na polskim rynku mają sieci amerykańskie: GAP, American Eagle, Victoria’s Secret, Toys’R’Us, Hollister, Bath & Body Works czy Foot Locker. Duży udział wśród nowych operatorów mają także sieci z Włoch (Manila Grace, Original Marines, Ballin, Carpisa, E’Go), Francji (Celio*, Louis Vuitton, Tape a l’oeil, Jacadi), Szwecji (COS, H&M Home, Jula) czy Niemiec (Karl Lagerfeld Women, Bonita, KiK, Maxi ZOO, NKD). Wśród sieci handlowych nadal rozważających ekspansję na polskim rynku możemy wymienić Banana Republic, Debenhams, Urban Outfitters, Primark oraz niedawno ogłoszony Shoe Zone. Debiuty rynkowe mogą być poprzedzane testowaniem potencjalnego popytu przez sprzedaż internetową z dostawą do Polski lub otwarciem sklepu w centrum wyprzedażowym (Desigual).


Nowe sieci handlowe wybierają różne strategie wejścia na rynek. Część marek na początku decyduje się na otwarcie sklepu flagowego w jednym z najlepszych centrów handlowych w kraju. Inni operatorzy wybierają z kolei strategie szybkiego rozwoju swojej marki i otwarcie dużej liczby sklepów, w celu osiągnięcia masy krytycznej (Sinsay). Sieci takie jak np. Chocolissmo najpierw uruchamiają sklep internetowy, a następnie wprowadzają swoją ofertę do tradycyjnych centrów handlowych.


Warszawa jest jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla nowych najemców, podobnie jak największe aglomeracje, które zachęcają dużą bazą potencjalnych klientów czy relatywnie wysoką siłą nabywczą ich mieszkańców. Wschodnia część kraju charakteryzuje się wysokim potencjałem rozwoju rynku handlowego, choć przeciętna siła nabywcza mieszkańców tego regionu jest stosunkowo niższa. W tym regionie operatorzy handlowych skupiają się głównie na ekspansji w największych miastach, tj. w Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie.


W związku powyższym najbardziej pożądanymi centrami handlowymi przez nowe sieci są między innymi: Złote Tarasy, Arkadia i Galeria Mokotów w Warszawie, Stary Browar w Poznaniu, Galeria Krakowska w Krakowie, Silesia City Center w Katowicach czy Galeria Bałtycka w Gdańsku. Ugruntowana pozycja centrów handlowych jest zazwyczaj ważniejsza niż ich rzeczywista lokalizacja. W 2013 roku ta sytuacja uległa niewielkiej zmianie w związku z oddaniem do użytkowania wielu nowych projektów w największych aglomeracjach, w tym Poznań City Center (Poznań), Galeria Katowicka (Katowice) i Centrum Riviera (Gdynia), które były szansą wejścia na rynek dla nowych operatorów bez konieczności czekania na swoje miejsce w istniejących obiektach.


Biorąc pod uwagę ugruntowaną pozycję na lokalnym rynku, jak również stabilną sytuację oraz dobre wyniki w kraju, wiele polskich sieci handlowych zdecydowało się na ekspansję zagraniczną. Częstą strategią w tym przypadku jest początkowe wejście na relatywnie podobne rynki w Europie Środkowo – Wschodniej, gdzie zwyczaje zakupowe konsumentów są zbliżone. Wśród polskich marek debiutujących zagranicą w ostatnich latach możemy wymienić: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, CCC, Redan z markami Top Secret i Textil Market, Solar, Coccodrillo, Gino Rossi, Dominium Pizza, Ochnik czy Inglot.

Powiązane artykuły