Handel w Praktyce

Najnowsze wyniki obrotów i odwiedzalność w centrach handlowych

Obroty centrów handlowych w czerwcu 2022 r. były o 12% wyższe niż w czerwcu 2019 r.

W podziale na kategorie najlepsze wyniki notowały: usługi (+104,5%), żywność (+73,7%)i gastronomia (+33%). Mniejsze wzrosty notowała odzież (+0,7%).

Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów, w największych galeriach (powyżej60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 17,5%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowaływzrosty o 9,2%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 7,6%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw.GLA) o 3,7%.

Odwiedzalność centrów handlowych w lipcu 2022 r., mierzona liczbą klientówna 1 mkw. powierzchni najmu, była o 5,4% wyższa niż w lipcu 2019 r.

– W czerwcu obroty centrów handlowych czwarty miesiąc z rzędu były wyższe niż przed pandemią,ale dynamika wzrostów w ostatnim, przeanalizowanym miesiącu była niższa niż w maju.Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że w czerwcu 2022 r. obroty branży wzrosłyo 12% w porównaniu do czerwca 2019 r. Z kolei odwiedzalność w lipcu była wyższa o 5,4%niż w lipcu 2019 r. Takie wyniki pozwalają branży odbudowywać się po stratach z okresówlockdownów. Wyzwaniem w nadchodzących miesiącach będzie spowolnienie gospodarcze, wysokainflacja, rosnące koszty energii oraz możliwe ograniczenia w jej dostępności – mówi KrzysztofPoznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Największy wpływ na czerwcowe obroty w centrach handlowych miały usługi, zakupy spożywczeoraz gastronomia. Za bardzo dynamiczny, ponad 100%, wzrost w segmencie usług odpowiadajągłównie biura podróży, duże wzrosty notują też kantory. To efekt tzw. odłożonej konsumpcji.Polacy po 2 latach bardzo energicznie nadrabiają pandemiczne ograniczenia w podróżowaniu.Zwiększone zakupy spożywcze to trend, który utrzymuje się już 4 miesiąc. Z kolei stabilny wzrostobrotów w gastronomii, o ponad 30%, który utrzymuje się od 3 miesięcy pokazuje, że kliencispragnieni kontaktów z innymi wrócili do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnegoczasu w galeriach. Potwierdza to tezę, że aspekt społeczny centrów handlowych znów jest ważnydla klientów. W branży odzieżowej działającej w centrach handlowych obroty w czerwcu wzrosłyo 0,7%.


Footfall Density Index – wskaźnik Odwiedzalność centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce. Nieprzerwalnie od 2008 r., dane te są zbierane i weryfikowane przez PwC, wiodącego międzynarodowego audytora.

Turnover Index – wskaźnik obrotów najemców w centrach handlowych podawany w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Dane pochodzą z raportów dostarczanych przez najemców właścicielom i zarządcom galerii handlowych. Ze względu na ich poufność i wrażliwość są one, podobnie jak wyniki odwiedzalności, gromadzone i weryfikowane przez PwC.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznymi społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.

Powiązane artykuły