Handel w Praktyce

Kurier i automatyczna procedura zwrotu

Kupujemy i zwracamy, nie tylko nieudane prezenty. Wiele e-sklepów oferuje możliwość dokonania zwrotu za pomocą automatycznej procedury. A co zrobić, gdy system zawiedzie i pojawią się problemy? – radzi Europejskie Centrum Konsumenckie przy UOKiK.

Jak wygląda zwrot?

Konsument chcąc zwrócić towar nakleja na paczkę etykietę zwrotną wysłaną przez sprzedawcę lub wygenerowaną przez stronę sklepu. Następnie zamawia kuriera do domu lub przekazuje paczkę w punkcie wskazanym przez sklep.

Przykładowe skargi:

• Konsumentka zamówiła kuriera, który nie dotarł do niej w terminie. Postanowiła odesłać zwrócić paczkę na własną rękę. Dostała potwierdzenie, że przesyłka została odebrana. System e-sklepu jednak nie odnotował zwrotu.

• Konto konsumenta po zamówieniu zostało zablokowane, chciał odstąpić od umowy. Skontaktował się z działem obsługi klienta, który zasugerował wysłanie towaru na adres sklepu samodzielnie. Sklep paczkę odebrał, ale nie odnotował zwrotu, ponieważ ta nie posiadała etykiety.

Brak rzeczy w paczce

Problem pojawia się najczęściej w sytuacji, gdy konsument zamawia kilkanaście rzeczy. Po otwarciu przesyłki okazuje się, że czegoś brakuje. Konsument zgłasza to do biura obsługi klienta sklepu. Sklep odnotowuje brak. Po automatycznym zwrocie rzeczy (w ramach odstąpienia od umowy), konsument otrzymuje zwrot pieniędzy wyłącznie za odesłane produkty. Sklep odmawia zwrotu za brakujące rzeczy, twierdząc, że w ich systemie widnieje informacja, że rzeczy zostały wysłane, a konsument mógł je zatrzymać. Mimo że konsument zgłosił brak wszystkich zamówionych produktów po otwarciu paczki, ma trudności z uzyskaniem zwrotu

Co zrobić?
• Zadbaj o dokumentację dowodową. Otwierając przesyłkę zrób zdjęcia lub nagraj film.
• Jeżeli w przesyłce brakuje zamówionych towarów, oprócz sklepu, powiadom firmę kurierską. Masz na to 7 dni.
• Pakując zwrot zrób zdjęcia odsyłanych rzeczy.

Powiązane artykuły