Handel w Praktyce

Jak zorganizować efektywną naukę w domu?

Rok temu – strajk nauczycieli, dwa tygodnie bez szkoły (dla niektórych). W tym roku koronawirus i miesiąc przerwy w uczęszczaniu do placówek… Szkoły przeszły na nauczanie zdalne. Jeśli jeszcze nie ogarnęliście organizacji nauki domowej, zapraszamy do skorzystania z naszych porad.

  1. Motywacja

Dzieci marudzą, że muszą się uczyć. Porozmawiajcie spokojnie. Zapytaj dziecko „czy chciałbyś, żeby wakacje zostały skrócone i zamiast móc wyjeżdżać to siedzieć wtedy w szkole na lekcjach?”. Z pewnością udzieli właściwej odpowiedzi. Wytłumacz mu, że nauka domowa jest konieczna, aby minister nie musiał ogłaszać skrócenia wakacji.

  • Znajdźcie dobre strony tej sytuacji

Na przykład: nie musicie wstawać bardzo rano, mimo dość pokaźnego materiału zadawanego dzieciom realizacja go zajmuje mniej czasu niż chodzenie do szkoły oraz odrabianie lekcji, możecie sporo korzystać z komputera, nie ma klasówek i niezapowiedzianych kartkówek, łatwiej zdobyć dobrą ocenę (według rozporządzenia ministra od 25 marca nauczyciele będą wystawiać oceny za pracę zdalną), unikacie zagrożenia zakażenia koronawirusem.

  • Ustalcie zasady nauki razem z dzieckiem, nie narzucajcie mu niczego odgórnie „bo ja tak mówię”

To pozwoli uniknąć kłótni, przerywania zabawy dziecku, zaskakiwania go. Jeśli dziecko będzie miało ustalony czas na naukę, priorytety każdego dnia, będzie spokojniejsze i będzie wiedziało czego się spodziewać. Reguły powinny być w miarę sztywne, ale wiadomo, że w przypadku np. pięknej pogody możecie zrobić wyjątek i zamiast porannej nauki wyjść najpierw do parku.

  • Zasady

–  niech dziecko zaczyna naukę o tej samej porze, najlepszy czas do nauki jest między 9.00 a 12.00 w południe

– kontroluj co dziecko ma zadane i ile

– nie dopuszczaj do zbyt dużego skumulowania się materiału

– pamiętaj o przerwach przy samodzielnej nauce

W przypadku dzieci do końca 3 klasy, pierwszy blok nauki może trwać 45 minut, potem przerwa 15 minut, jeśli jeszcze będzie coś do nauki, kolejne bloki po 30 minut i przerwy 15-minutowe. Uwaga: nauka sam na sam znacznie bardziej angażuje umysł, wymaga większej koncentracji dlatego każdy kolejny blok nauki powinien być krótszy, zwłaszcza w przypadku najmłodszych dzieci.

Starsze dzieci mniej więcej od 11 lat, mogą uczyć się każdorazowo po 45 minut, a potem około 20 minut przerwy. Nie wymagaj nauki więcej niż 3-4 godziny dziennie – z powodu jak wyżej.

Niektórzy nauczyciele przesadzają z ilością materiału. Pamiętaj, jeśli dziecko ma 2 godziny historii w tygodniu, to nauczyciel nie ma prawa zadawać z niej trzy razy na tydzień czy więcej. W razie potrzeby interweniuj.

– z biurka dziecka na czas nauki usuń wszystkie niepotrzebne przedmioty, wyłącz telewizor i radio, zabierz młodsze dziecko do innego pokoju, nie rozmawiaj głośno przez telefon

– jeśli nauczyciele organizują lekcje zdalne wymagające patrzenia w ekran telefonu czy tabletu, zorganizujcie wygodne podstawki i statywy, kupcie słuchawki i mikrofony, zadbajcie o ciszę w pomieszczeniu, w którym będzie lekcja, interweniujcie jeśli tych lekcji będzie więcej niż na 3-4 godziny dziennie, ze względu na szkodliwe promieniowanie

– jeśli Wasze dziecko nie ma odpowiedniego sprzętu, zgłoście to szkole, podobnie jeśli możliwości lokalowe nie powalają na to, aby codziennie w tym samym czasie dwoje i więcej dzieci uczestniczyło w lekcji; możesz też zapytać w lokalnej grupie facebookowej Widzialna Ręka – różni dobrzy ludzie oferują pożyczenie/oddanie sprzętu uczącym się dzieciom

  • Interesuj się pracą dziecka

Chwal za jej wykonywanie. Odpytaj z materiału, gdy jest taka potrzeba. Za każdym razem znajdź coś, co zasługuje na pochwałę. Współczuj, gdy dziecko odczuwa zmęczenie lub przeciążenie zakresem materiału. Interweniuj u nauczyciela, jeśli będzie przesadzał z liczbą zadań, albo będą one absurdalne np. wypracowanie o historii piłki nożnej z wf-u. To, że nauczyciel musi się wykazać zadawaniem prac, nie oznacza, że musi to robić kosztem Twojego dziecka.

  • Im młodsze dziecko tym więcej twojej pomocy

Niestety, ale zupełnie samodzielnej pracy możesz zacząć wymagać nie wcześniej niż w połowie 3 klasy podstawówki. I to nie od razu, najpierw musisz pokazać dziecku jak się uczyć. Od 4 klasy teoretycznie dziecko powinno umieć usiąść nad książką, przeczytać ze zrozumieniem rozdział i wykonać zadania, ale pamiętaj, że normalnie połowa tego materiału byłaby zaprezentowana przez nauczyciela. To co dla ciebie oczywiste, dla dziecka 7-10 lat nie jest łatwe. Ono naprawdę może czuć zagubienie i będzie wymagało pomocy przynajmniej w tych przedmiotach, w których jest najsłabsze.

Dzieci w 1 i 2 klasie same nie przepracują tematu, nie poznają nowej literki, nie zapamiętają zasady ortograficznej i nie nauczą się wiersza, bez twojej pomocy.

  • Improwizuj

Młodsze dzieci, które uczą się liczyć, pisać i czytać, mogą robić to mimochodem, podczas zabawy i zwykłych zajęć domowych. Mogą liczyć, pomagając w kuchni, na spacerze, czytać napisy na ulicy, wyszukiwać oznak wiosny, obserwować ptaki, zagrać w grę planszową. Wykorzystuj w ten sposób czas, aby jak najbardziej skrócić godziny spędzone nad podręcznikiem szkolnym.

Wszystkim dzieciom i ich rodzicom, życzymy owocnej i spokojnej nauki!

#wszystkobedziedobrze !

Autor: Katarzyna Szaraniec

Powiązane artykuły