Handel w Praktyce

Jak zachowuje się światowy rynek obuwniczy?

Organizator targów RIVA DEL GARDA zorganizował 22 lipca br. webinar na temat: BURZA COVID: OD TRUDNOŚCI DO URUCHOMIENIA. Jak obecnie zachowuje się światowy rynek obuwniczy i jak będzie się zachowywał?

Spotkanie online poprowadziła Claudia Schulz, niezależna dziennikarka i rzecznik prasowy Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Obuwniczego i Skórzanego. W webinarze uczestniczyli przedstawiciele stowarzyszeń obuwniczych: João Maia, General Manager of Apiccaps (Portugalia); Leticia Sperb Masselli,  General Manager of Brazilian Footwear Project (Brazylia); Aqeel Ahmed, Chairman of CLE – Council for Leather Exports (Indie), Li Yuzhong, Chairman of CLIA (Chinese Leather Industry Association). W spotkaniu wzięli także udział przedstawiciele firm z sektora skórzanego: Elvio Silvagni, Przewodniczący Gold Star/Valleverde (Włochy); Claudio Alessi, Prezydent Bata Europe; Stephan Krug; Prezes SABU Schuh & Marketing GmbH (SABU reprezentuje około 620 sprzedawców obuwia w Niemczech). Podczas webinaru na żywo omawiano bieżącą sytuację branży obuwniczej.

Pan João Maia z APPICAPS podał aktualne dane z rynków światowych, w tym z europejskiego. Okazuje się, że spadek sprzedaży obuwia w Europie w stosunku do roku ubiegłego osiągnął poziom: minus 55% w marcu, minus 78 % w kwietniu, minus 49% w maju. Produkcja obuwia w Europie była w stosunku do roku ubiegłego na poziomie 40% w kwietniu i już nieco optymistyczniej, bo 80 % w czerwcu/lipcu. Przedstawiciel rynku Chińskiego poinformował o produkcji w Chinach, która utrzymuje się na poziomie 70% zeszłorocznej. W Indiach ten spadek był jeszcze większy – tylko 60% w stosunku do analogicznego okresu w roku 2019, czyli zmniejszenie zamówień o bilion dolarów. Przedstawiciele firm omawiali także obecną sytuację w handlu. Prezydent Bata Europe zauważył zmianę w strukturze kupujących – klienci są bardziej konkretni, wchodząc do sklepu dokonują zakupów. Widzi także konieczność wnikliwej analizy i przebudowy rynku dostawców tak, by zapewnić gwarancję dostaw do sklepów, co nie będzie rzeczą prostą w obecnej sytuacji pełnej obaw (czy producent nie zostanie akurat poddany kwarantannie lub czy nie popadnie w trudności finansowe). Prezes SABU Schuh & Marketing GmbH podzielił się spostrzeżeniami na temat wpływu COVID na strukturę wyprzedaży. W wyniku braku nowych dostaw do sklepów, w tym roku nie było szybkich przecen asortymentu. Teraz należy zastanowić się, jak tak korzystną dla branży tendencję utrzymać. Pan Silvagni, przedsiębiorca z Włoch potwierdził, że wielu producentów anulowało zamówienia. Ocenił także, że rynek e-commerce – wbrew pozorom – nie poprawił sytuacji  i nie wpłynął na uratowanie handlu w dobie pandemii. Przyczyną są większe koszty i mniejsze marże w sprzedaży online, a także to, że sklepy internetowe zamawiają małe ilości obuwia.

Następny webinar: PRZEDEFINIOWANIE KULTURY DETALICZNEJ
29 września 2020 r., godz. 14.00 (CEST)

Debata będzie zorientowana na zrozumienie i przedefiniowanie świata dystrybucji w erze post-COVID.

Powiązane artykuły