Handel w Praktyce

Ile można zaoszczędzić na rewolucji rynku energetycznego?

W ostatnich latach na rynku energii elektrycznej dokonały się duże zmiany, a wpływ na ich kierunek miała niewątpliwie polityka Unii Europejskiej, której założeniem jest stworzenie jednolitego rynku i prawa energetycznego. Pierwszymi rezultatami tych działań była liberalizacja polskiego rynku w roku 2007. Jakie korzyści daje zmieniający się rynek odbiorcom biznesowym?


W wyniku liberalizacji rynku energii elektrycznej w Polsce od 1 lipca 2007 roku nabywcy energii elektrycznej uzyskali prawo do zmiany sprzedawcy. Od tego momentu Urząd Regulacji Energetyki rozpoczął prace na rzecz wdrożenia szybkiej i skutecznej procedury zmiany sprzedawcy.

Zmiany na polskim rynku sprzedaży energii

W przeciągu ostatnich kilku lat polski rynek energetyczny odnotował wiele zmian. Z początkiem 2008 r. zostały uwolnione ceny w obrocie energią elektryczną dla odbiorców biznesowych. W 2010 r. weszły w życie zmiany w prawie energetycznym, m.in. wprowadzono obowiązek publicznej sprzedaży energii elektrycznej przez wytwórców. Natomiast w 2013 r. wypracowano między operatorami systemów dystrybucyjnych i sprzedawcami, tzw. generalne umowy dystrybucyjne dla usługi kompleksowej.

W 2013 r. powstał też szeroko komentowany dokument „Dobre Praktyki Sprzedawców Energii Elektrycznej – czyli czego Klient może oczekiwać od rzetelnego Sprzedawcy”. „Dobre Praktyki” zostały przygotowane przez Towarzystwo Obrotu Energią, m.in. na podstawie opublikowanego przez Prezesa URE dokumentu. Zapisy będą mogły być stosowane w 2014 roku na zasadach dobrowolności przez sprzedawców, którzy podpiszą stosowną deklarację oraz przejdą proces weryfikacji.

Wymienione działania Urzędu Regulacji Energetyki to kroki w kierunku pełnej liberalizacji rynku energii elektrycznej w Polsce, które z całą pewnością przyczyniły się do rozwoju konkurencyjności. – Wraz ze zmianami rynku energetycznego zmieniają się zachowania odbiorców tego rynku. Widoczny jest wzrost świadomości wśród odbiorców o możliwości zmiany sprzedawcy energii i korzyści za tym idących. Zgodnie z raportem Urzędu Regulacji Energetyki do końca 2013 roku sprzedawcę prądu zmieniło ponad 92 tys. firm – komentuje Szymon Walkowski, Product Manager Grupy GPEC.

Możliwe korzyści finansowe dla firmy, płynące ze zmiany sprzedawcy energii, pokazuje symulacja poziomu oszczędności przeprowadzona na podstawie rzeczywistych ofert sprzedawców.

Rodzaj przedsiębiorstwa Liczba pracowników Grupa taryfowa Roczne zużycie energii (MWh) Możliwy do uzyskania poziom oszczędności w skali roku po zmianie sprzedawcy energii
Mała firma usługowa 20-30 C 100 17%
Średnie przedsiębiorstwo 150 C 1500 15%

Różnice w ofertach poszczególnych sprzedawców mogą pozwolić zatem na pokaźne oszczędności. – Zgłaszający się do nas klienci biznesowi, jako główny powód zmiany sprzedawcy, podają chęć obniżenia rachunków za prąd. Firm, których właściciele dostrzegają pozytywne aspekty zmian jest coraz więcej, a w niedługim czasie w związku z kończącymi się dotychczasowymi kontraktami przewidujemy kolejną falę zmian sprzedawcy energii przez firmy – informuje Szymon Walkowski z Grupy GPEC.

Wzrost świadomość odbiorców w zmiany sprzedawcy energii, to miedzy innymi efekt standaryzacji współpracy na poziomie klient i sprzedawca, wzrostu bezpieczeństwa transakcji, ale też kampanii społecznych prowadzonych m.in. przez Urząd Regulacji Energetyki, mających na celu edukację klientów w temacie energii elektrycznej.

Powiązane artykuły