Handel w Praktyce

Dlaczego zakupy online?

Dostępność przez całą dobę jest jednym z głównych czynników motywujących internautów do robienia zakupów w sieci, wynika z raportu „E- commerce w Polsce 2014. Gemius dla e- Commerce Polska”. Co jeszcze ma decydujące znaczenie?


Jak wynika z przywołanego raportu, 46 % badanych zdarza się dokonywać zakupów przez internet. Oprócz dostępności przez całą dobę, klientów e- sklepów motywuje także dostawa do domu, łatwość porównywania ofert, atrakcyjniejsze niż w tradycyjnych sklepach ceny oraz brak konieczności pojechania do sklepu. Powyżej 60 % ankietowanych wskazało ponadto na łatwość odnalezienia w internetowych sklepach specjalistycznych/ rzadkich produktów oraz szerszy asortyment. Internauci cenią sobie przede wszystkim wygodę. Wynika ona zarówno z oszczędności czasu, jak i braku konieczności dostosowywania się do czynników zewnętrznych, na przykład godzin otwarcia sklepu. Dla kupujących online istotną rolę odgrywa także cena. Nawet po doliczeniu kosztów dostawy bywa ona w porównaniu do sklepów stacjonarnych naprawdę atrakcyjna – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365 NET. Rzeczywiście, tym co przyczyniłoby się do zwiększenia częstotliwości dokonywania przez internautów zakupów w sieci jest zgodnie z raportem właśnie przede wszystkim cena. Odnosi się ona zarówno do kosztów samego produktu, jak i dostawy.

Wracając jeszcze do motywów robienia zakupów w sieci warto wspomnieć, iż niewiele mniej niż połowa badanych wskazała na większą liczbę dostępnych informacji o produkcie, szybkość zakupów i możliwość kupienia rzeczy kolekcjonerskich/ używanych. Tylko dla jednej trzeciej liczy się możliwość zwrotu zakupionego towaru, a zaledwie 13 % wskazało na programy lojalnościowe. Co ciekawe, nikt nie zaznaczył, iż żaden z podanych powodów nie jest dla niego motywujący i ciężko mu wskazać dlaczego kupuje w sieci. Konsumenci są zatem naprawdę świadomi zalet e- sklepów. Rozwój e- commerce to jeden z głównych czynników, który ma wpływ na wciąż zachodzące w procesie zakupowym zmiany. Sklepy stacjonarne muszą bowiem konkurować nie tylko między sobą, ale właśnie także, a może przede wszystkim ze sklepami w sieci. Prognozy wskazują bowiem na znaczący wzrost udziału e- commerce w całym handlu detalicznym.

Źródło: Raport „E- commerce w Polsce 2014. Gemius dla e- Commerce Polska”. Badania przedstawione w raporcie zrealizowano metodą ankietową (Computer Asisted Web Interview, CAWI) między 26 lutego a 7 marca 2014 roku na reprezentatywnej próbie 1,5 tys. internautów w wieku 15+.

Powiązane artykuły