Choć w sieci kupuje coraz więcej Polaków, to rodzimy rynek e-commerce nie staje się przez to ani łatwiejszy, ani spokojniejszy. Za sprawą coraz większej konkurencji, e-sklepy muszą sprostać nowym wyzwaniom.
Warszawa, 22 października 2014 r. – ATM S.A., właściciel i operator ogólnopolskiej sieci światłowodowej ATMAN oraz dostawca usług centrów danych w Polsce (świadczonych pod markami ATMAN i Thinx Poland), będzie wskazywać i omawiać najważniejsze wyzwania i rozwiązania na rynku e-commerce podczas VII Targów eHandlu w Warszawie 22 października 2014 roku.
– Rynek e-commerce jest wielką szansą dla firm, które chcą zdywersyfikować swoje dotychczasowe kanały dotarcia do klientów. Poruszanie się w wirtualnej rzeczywistości wymaga jednak innego podejścia niż przy zarządzaniu tradycyjnymi punktami sprzedaży. Należy choćby zadbać o stabilne funkcjonowanie stron internetowych, być bardziej elastycznym oraz szybciej reagować na zachowania klientów. Równie wielkim wyzwaniem, przed którymi stoją dziś e-sklepy, jest optymalizacja kosztów gromadzenia coraz większej masy danych – powiedział Maciej Krzyżanowski, prezes ATM S.A.
Jak tym wyzwaniom sprostać? Jakie trendy nasilą się w najbliższej przyszłości? Wreszcie, po jakie rozwiązania będą sięgać podmioty polskiego rynku e-commerce?
Duże sieci handlowe będą kolokować serwery w centrach danych
Początkowo polski rynek e-commerce był zdominowany przez małe firmy. Dziś jest inaczej. Swoje kanały internetowej sprzedaży uruchamiają również duże sieci handlowe. Ten trend nasili się w najbliższej przyszłości. Przy czym – wzorem zachodnich rynków e-commerce – coraz więcej właścicieli sklepów wielkopowierzchniowych będzie kolokować swoje serwery w centrach danych, które umożliwiają nie tylko optymalizację kosztów, ale też podniesienie bezpieczeństwa sprzedaży w sieci.
Chmura staje się coraz poważniejszą alternatywą
Wraz z rosnącą informatyzacją handlu coraz więcej sklepów decydować się będzie na przeniesienie swoich zasobów teleinformatycznych do chmury. To jakościowa zmiana. Rynek dość długo żywił nieuzasadnione obawy przed usługami cloud computing, ale dziś – za sprawą większej świadomości i pozytywnych doświadczeń – dostrzega w chmurze wiele korzyści.
Po przeniesieniu swoich zasobów do chmury firmy nie muszą kupować infrastruktury serwerowej i sieciowej, która jest udostępniana w formie usługi. Dzięki temu mogą zoptymalizować swoje koszty (oszczędzając na sprzęcie, energii i usługach zarządzania), zyskać większą elastyczność, skalowalność, bezpieczeństwo oraz komfort pracy.
Taką możliwość daje ATMAN Private Cloud – prywatna chmura, która oferuje klientom wydzielone środowisko informatyczne, w tym procesory, pamięć RAM, sieci oraz przestrzeń dyskową.
Osiedlowe sklepy również będą się przenosić do sieci
Właściciele mniejszych, osiedlowych sklepów już od jakiegoś czasu muszą sprostać rosnącej konkurencji ze strony dużych sieci handlowych. Rozwiązaniem może być przeniesienie swojej działalności do Internetu. Lokalne firmy mogą zyskać na szybkości dostawy czy połączeniu sfery wirtualnej z realną. Przykładem może być zamówienie potrzebnych produktów w drodze z pracy do domu, a następnie odbiór już przygotowanych i zapakowanych towarów w umówionym miejscu. Do sprawnego funkcjonowania tego typu rozwiązania nieodzowne będą dopasowane do potrzeb usługi IT, gwarantujące szybkość działania strony WWW czy dedykowanej aplikacji do zamawiania produktów.
Przykładem tego typu usługi jest ATMAN EcoSerwer, który dzięki specjalnemu konfiguratorowi umożliwia wybranie najbardziej odpowiednich elementów serwera, zgodnych z potrzebami danego sklepu. Dzięki temu firmy mogą ograniczyć ryzyko obniżenia poziomu obsługi klientów w sieci. W tradycyjnym modelu, opartym na serwerach zainstalowanych w firmach (często w nieodpowiednich warunkach), proces ten jest bardziej czasochłonny i kosztowny.
Na rynku e-commerce coraz tłoczniej, priorytetem staje się bezpieczeństwo
Wzrost liczby kupujących i sprzedających w sieci sprawi, że priorytetem będzie nie tylko zoptymalizowanie kosztów gromadzenia coraz większej masy danych, ale też zadbanie o stabilne i nieprzerwane działanie e-sklepów.
Choćby z tego powodu zarówno duże sieci handlowe, jak i mniejsze podmioty, które planują lub już prowadzą sprzedaż w Internecie, będą musiały upewnić się, czy centra danych oferujące usługi kolokacyjne, hostingowe lub cloud computing, zapewniają m.in. redundantne łącza telekomunikacyjne oraz źródła zasilania dużymi mocami. Równocześnie ze strony e-sklepów będzie rosło zapotrzebowanie na rozwiązania zapewniające odpowiednią ochronę sieci, w tym systemy firewall i anty-DDoS, a także backup danych.
Dostęp do szybkiego transferu danych pilnie potrzebny
Wraz z rosnącą konkurencją na rynku e-commerce na znaczeniu będzie zyskiwać także dostęp do łączy telekomunikacyjnych o dużej przepustowości. Umożliwiają one szybkie i stabilne korzystanie z e-sklepu, a dzięki temu zmniejszenie ryzyka utraty klienta, zniecierpliwionego zbyt wolnym działaniem strony internetowej.
– Jeszcze do niedawna sprzedaż w Internecie była często traktowana jako hobbystyczne zajęcie lub – w najlepszym razie – jedynie uzupełnienie podstawowych kanałów dotarcia do klienta. Dziś jest inaczej, ponieważ okazało się, że na rynku e-commerce można generować duże zyski. Coraz ostrzejsza rywalizacja firm działających na tym rynku powoduje natomiast, że kluczem do odniesienia sukcesu staje się sprawdzona, wydajna infrastruktura serwerowa i sieciowa, która może zapewnić ciągłe i bezpieczne funkcjonowanie e-sklepów. Najkrótsza droga do takiej infrastruktury prowadzi przez profesjonalne centra danych, takie jak ATMAN i Thinx Poland – dodał Maciej Krzyżanowski.
ATM S.A. jest spółką teleinformatyczną, notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Pod markami ATMAN i Thinx Poland świadczy usługi telekomunikacyjne dla przedsiębiorstw i instytucji w oparciu o własne sieci światłowodowe i centra danych. Najważniejsze składniki oferty ATM to: dostęp do Internetu, szerokopasmowa transmisja danych oraz usługi kolokacji i hostingu. Spółka świadczy także usługi telefoniczne oraz outsourcingu telekomunikacyjnego. Głównymi odbiorcami usług są operatorzy telekomunikacyjni, media tradycyjne i portale internetowe oraz firmy z sektora finansowego, handlowego i przemysłowego. Dokładniejsze informacje pod adresem: www.atm.com.pl.