Handel w Praktyce

21 lat Empik.com

Jeden z pierwszych sklepów internetowych w Polsce obchodzi 21. urodziny! Empik.com zaczął działać w październiku 1998 roku. Dziś na tej stronie rejestrowanych jest ponad 10,34 mln[1] wizyt miesięcznie. 4,4 miliona użytkowników korzysta z programu Mój Empik. Oferowanych jest 2 miliony produktów w 16 kategoriach. Użytkownicy pobrali już ponad 1 milion razy mobilną aplikację Empik, a poprzez innowacyjną platformę marketplace odnotowano już ponad 500 tys. zamówień w ciągu dwóch lat od startu.

Kryminały, kreatywne zabawki i ulubiony bohater dzieci

Remigiusz Mróz, klocki LEGO i Harry Potter to najczęściej wyszukiwane pozycje w Empik.com w 2019 roku. Empik jest nie tylko dystrybutorem książek, płyt czy filmów, ale również szerokiej oferty produktów nie-edytorialnych, takich jak zabawki, produkty dla mamy i dziecka, kosmetyki do makijażu i pielęgnacji ciała, perfumy, artykuły do wyposażenia wnętrz czy urządzenia elektroniczne. Przez 21 lat działalności ten jeden z najpopularniejszych e-sklepów w Polsce rozrastał się, powiększając swój asortyment, aby wspierać rozmaite pasje i zainteresowania swoich klientów.
W tym czasie, wraz z dynamicznym rozwojem handlu elektronicznego, zmieniały się także zachowania i zwyczaje zakupowe Polaków.

Wzorce nawyków zakupowych Polaków odpowiadają zjawiskom zachodzącym w innych krajach rozwijających się i rozwiniętych. Czynnikami decydującymi o zakupie są wciąż cena, stosunek jakości do ceny, marka i możliwe tempo zakupu, jednakże waga tych czynników zmienia się. Zasadniczym motorem zmiany jest sposób przeglądania oferty i kanał dokonywania zakupów. Od kilku lat obserwuje się wzrost popularności urządzeń mobilnych, głównie smartfonów, jako środka służącemu kupowaniu. Z takich urządzeń można korzystać praktycznie wszędzie, Polacy mogą w nieograniczony sposób zaspokajać zasadnicze potrzeby konsumenckie, jak uzyskanie dostępu do ogromnej liczby produktów, mają możliwość ich porównywania, w tym porównywania cen oferowanych przez różnych dostawców. (…) Zakupy w Internecie umożliwiają także kupowanie w niedzielę, gdy handel stacjonarny nie jest możliwy. Internet ułatwia zaspokajanie motywacji ukierunkowanych na zdobywanie informacji i zaspokajanie potrzeb emocjonalnych. Podejmowanie decyzji zakupowych w Internecie powiązane jest bowiem z przeglądaniem niezliczonej oferty usług. Umożliwiają one zdobycie wielu ciekawych informacji. Nadmiernie zapracowanym Polakom oferują możliwość odpoczynku, zajęcia się różnymi przyjemnościami.

dr Jacek Buczny, Uniwersytet SWPS, Wydział Psychologii

Trzeci polski sklep internetowy

Według danych Gemius za wrzesień 2019, Empik.com jest 3. najpopularniejszym polskim sklepem internetowym[2]. W badanym okresie Empik.com odnotował niemal 66,9 milionów odsłon (dokładnie 66 885 282) oraz prawie 20. procentowy wzrost liczby użytkowników (tzw. real users) względem analogicznego okresu roku ubiegłego (dokładnie 19,73%). 

Empik z Laurem Opineo

We wrześniu 2019 Empik.com został też wyróżniony Laurem Opineo za zajęcie miejsca w pierwszej dziesiątce w kategorii „Książki” w 10. edycji niezależnego rankingu Opineo.pl. Wyróżnione w rankingu firmy otrzymują Laury jako potwierdzenie ich dbałości o najwyższą jakość oferowanych usług.
W tegorocznej edycji zebrano dwa miliony głosów oddanych przez klientów, którzy ocenili ponad 38 tys. sklepów internetowych. Oceny sklepów wystawione na Opineo.pl poparte są realnymi doświadczeniami setek tysięcy klientów.

Rozwój cyfryzacji następuje bardzo dynamicznie i jest istotnym elementem budowania nowoczesnego biznesu. Transformacja cyfrowa oznacza zmianę podejścia do komunikacji z klientem, przekształcenie modeli biznesowych i procesów firmy. Zmiana ta polega na znalezieniu nowych sposobów osiągania korzyści oraz generowania przychodów. Transformacja cyfrowa nie jest łatwym elementem strategii. Stan zaawansowania i stopień powodzenia projektów różnią się znacznie w zależności od branży i przyjętego modelu biznesowego. Digitalizacja zdecydowanie jest koniecznym komponentem w budowaniu aktualnego biznesu. Kluczowym czynnikiem w sukcesie cyfrowej transformacji firmy jest zaangażowanie Zarządu – musi być on animatorem cyfrowej zmiany. Kolejny krok to zaangażowanie zespołu i przygotowanie na zmianę. Ważny jest też dobrze przygotowany klient. Świetnym przykładem transformacji cyfrowej jest Empik.

Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej

Black Friday 2019 – jesienne szaleństwo wyprzedaży

Tej jesieni Empik ponownie szykuje się na kolejne rekordy sprzedaży z okazji Black Friday. Czarny Piątek to dzień największych wyprzedaży w roku. Ten zwyczaj wywodzący się z USA, przypadający w ostatni piątek listopada, skutecznie przyjął się od kilku lat także w Polsce i na dobre zagościł w sercach konsumentów. W ubiegłym roku, w Black Friday poprzez empik.com zrealizowano 128 347 zamówień. Także w ciągu całego listopada 2018 witryna empik.com znalazła się TOP3 e-commerce w Polsce, odnotowując 130 692 525 odsłon wykonanych łącznie przez 5 816 699 użytkowników. W tym roku firma spodziewa się podobnych wyników.  

Strategia omnichannel oraz unifikacja usług online i offline

Jesienią 2019 mijają też dwa lata od uruchomienia unikalnej usługi usługi ekspresowej realizacji i odbioru zamówień. Ta usługa daje klientom możliwość zdalnego sprawdzenia w wybranym salonie Empiku dostępności towaru – w aplikacji mobilnej lub poprzez stronę empik.com – zarezerwowania go i odebrania w sklepie w ciągu zaledwie 2 godzin! To forma realizacji zakupów, zyskująca coraz większą popularność wśród klientów (+38% rok do roku) jest elementem strategii omnichannel Empiku.  Wraz z programami Mój Empik i Empik Premium to doskonały przykład spajania światów online i offline – z korzyścią dla użytkowników.  

Powiązane artykuły