Niespełna
rok temu Shoper, dostawca oprogramowania e-commerce, ogłosił, że nie
będzie go już oferował w formie licencji samodzielnej, czyli
utrzymywanego na własnej infrastrukturze, a skupi się na swym
podstawowym produkcie – sklepie w chmurze obliczeniowej (SaaS). Od tego
czasu znacząca większość sklepów internetowych dokonała migracji do
nowego środowiska. Co ósmy wybrał pakiet Shoper Premium.
Posiadanie
sklepu na własnej licencji cieszyło się relatywnie sporą popularnością
wśród sprzedawców na platformie Shoper, szczególnie wymagających
właścicieli e-biznesów. Takie rozwiązanie pozwalało na więcej
modyfikacji. Sprzedawcy wprowadzali więc sporo zmian, co generowało
nieraz spore trudności przy aktualizacji i finalnie jednak wymagało
więcej pracy.
– Jeszcze
rok temu 88 proc. sklepów działających na licencji samodzielnej nie
pracowało na aktualnym oprogramowaniu. Korzystały z aż 74 różnych jego
wersji, zainstalowanych na przestrzeni lat i nie aktualizowanych na
bieżąco. Z tego powodu wiele z nich nie posiadało najnowszych funkcji i
rozwiązań dla e-commerce, które tworzyliśmy – wymagały bowiem najnowszej
wersji oprogramowania. Problem nie dotyczył sklepów działających w
modelu SaaS. W ich przypadku nowe funkcje pojawiały się automatycznie.
Wprowadzone ostatnio przez nas nowości, jak dodanie płatności Google Pay
czy lepsza wyszukiwarka produktów zmotywowały kolejnych właścicieli do
przeniesienia się w chmurę obliczeniową – zauważa Artur Halik Manager Działu Sprzedaży w Shoper.
Migracja w godzinę
Proces
migracji sklepów został podzielony na trzy etapy. Pierwszy to
aktualizacja licencji do najnowszej wersji. Potem następuje czyszczenie
licencji z “dodatków”, czyli funkcji dodanych wcześniej samodzielnie
przez sprzedawców. Chcąc zachować te funkcje 12 proc. klientów
zdecydowało się dotychczas na abonament Shoper Premium, który oferuje
więcej możliwości niż podstawowe oprogramowanie. Finalna faza polega na
skopiowaniu danych sklepu do chmury SaaS (Software as a Service) i
przełączeniu ruchu w nowe miejsce. Nad procesem czuwają specjaliści z
Shopera odpowiedzialni za migrację sklepów. Udzielają oni klientom
odpowiedzi na pytania, jakie pojawiły się w toku migracji.
– Kilka
lat temu dyrektor IBM Albert Barron trafnie porównał korzystanie z
oprogramowania do robienia pizzy. Można ją przyrządzić samodzielnie, ale
wymaga to umiejętności, zdobycia składników i posiadania dobrze
wyposażonej kuchni. Sklep na licencji samodzielnej przypominał kupienie
mrożonej pizzy i przygotowanie jej w domu – wciąż wymaga to sporo pracy –
zakupy, pieczenie, sprzątanie. SaaS to wyjście z domu do pizzerii.
Unikamy gotowania i zmywania, a posiłek jest świeży i w pełni zgodny z
nowymi trendami kulinarnymi. Jest też dużo szybciej, szczególnie przy
kolacji dla większego grona osób. Podobny zestaw zalet skłonił
sprzedawców do przejścia na preferowany przez nas model działania
e-sklepów – mówi Artur Halik z Shoper.
Od
czasu ogłoszenia przez Shopera we wrześniu 2018 r. zakończenia
wspierania sklepów na licencji samodzielnej na migrację do modelu SaaS
zdecydowały się m.in sklepy WorldToys (sklep patronacki LEGO), Biogo (ze zdrową żywnością i suplementami diety) czy Deptana
(zajmujący się hurtową dystrybucją produktów spożywczych). Łącznie z
tej opcji skorzystało już kilkuset sprzedawców. Dzięki migracji
wszystkie automatycznie zyskały responsywną szatę graficzną, dostęp do
najnowszych funkcji jak zaawansowana wyszukiwarka i nowoczesnych metod
płatności, a w przypadku sklepów Premium także lepiej zoptymalizowaną
szybkość działania.- Dużym
wyzwaniem podczas przenoszenia sklepów z Licencji Samodzielnej na SaaS
było znalezienie alternatywnych rozwiązań dla wcześniejszych wdrożeń.
Zastosowanie naszych rozwiązań w formie szablonów graficznych RWD
Premium i aplikacji pozwoliło zrealizować założenia klienta. Dzięki
migracji sklepy pozbyły się problemów technicznych związanych z
zewnętrznym hostingiem – działają stabilniej. I to właśnie ta stabilność
i pewność działania jest naszym zdaniem największą zaletą przeniesienia
sklepu z Licencji Samodzielnej na SaaS – oceniają eksperci zespołu Web Coders, projektującego rozwiązania e-commerce dla sprzedawców na oprogramowaniu Shoper.