Handel w Praktyce

Wykorzystanie komunikacji SMS w handlu cz. I

Chyba każdemu z nas zdarzyło się otrzymać SMS-a z ofertą handlową. To fakt. Obecnie osoby prywatne coraz rzadziej wysyłają SMS-y, i choć ciągle jest to główne zastosowanie telefonów i smartfonów, to z roku na rok coraz większa część komunikacji przenosi się do Internetu i bazujących na nim darmowych komunikatorów. Całkiem inaczej wygląda to w biznesie, gdzie cały czas firmy wysyłają więcej wiadomości. Dlaczego tak się dzieje?

Każdy kto wysyłał kiedyś wiadomości e-mail (mailing) do swoich klientów, wie jak ważny jest wskaźnik open rate, czyli liczba osób, które otworzyły wiadomość. Jeśli wynosi on 3%, to znaczy, że najwyżej 3 na 100 osób zapoznały się z naszą ofertą. Czy to dużo? Mogłoby się wydawać, że nie, ale biorąc pod uwagę masowość wysyłki (mailingi mogą być wysyłane nawet to setek tysięcy osób), to średni wynik, uznawany przez firmy za bardzo zadawalający.

Inaczej wygląda sprawa z SMS-ami. Tutaj wskaźnik open rate może wynosić nawet kilkadziesiąt procent. Dzieje się tak, ponieważ większość (według niektórych badań aż 97%) osób odbiera wiadomości SMS zaraz po ich otrzymaniu. Jeżeli ten wskaźnik wydaje się Ci się niewiarygodny, to zastanów się czy gdybyś usłyszał, teraz dźwięk przychodzącej wiadomości, to odłożyłbyś ten tekst, sięgnął po telefon, odczytał wiadomość i wrócił do czytania, czy raczej najpierw skończył czytać, a dopiero potem przeczytał SMS-a? No właśnie, podobnie zachowuje się większość ludzi.

Obecnie masowa wysyłka jest w pełni prowadzona przez łatwe w obsłudze, intuicyjne programy, dzięki czemu nawet bez dużej wiedzy informatycznej można prowadzić skuteczne kampanie SMS jedynie przy wykorzystaniu komputera. Takie rozwiązanie pozwala na korzystanie z tej metody komunikacji zarówno w dużych, jak i średnich i mniejszych firmach.

Jeżeli zdecydujesz się na korzystanie z marketingu SMS, pamiętaj o kilku zasadach, dzięki którym zyskasz większą skuteczność:

  1. Wysyłaj wiadomości tylko do osób, które z własnej woli podały numer i zgodziły się otrzymywać informacje SMS. Stworzenie własnej bazy nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Możesz zbierać kontakty od stałych klientów, wykorzystać do tego newsletter lub stronę internetowa albo zorganizować konkurs.
  2. Staraj się nie wysyłać wiadomości zbyt często. Pamiętaj, że każdy wysłany SMS powinien być interesujący dla czytającego! Jeśli prowadzisz sklep wędkarski, to masowe poinformowanie klientów o jednodniowej obniżce wszystkich cen o 20% jest informacją, jaką chciałby otrzymać każdy z nich. Analogicznie, codzienne wysyłanie wiadomości o pojawieniu się nowego spławika w twojej ofercie, może tylko irytować.
  3. Daj korzyści swoim klientom! – każdy lubi otrzymywać prezenty, szczególnie takie, których się nie spodziewa. Postaraj się, aby tak traktowane były wiadomości od Ciebie. Jeżeli Twoja baza zawiera również daty urodzenia, możesz na przykład wysyłać do klientów życzenia urodzinowe razem ze specjalną ofertą dostępną tylko tego dnia. Dzięki temu łatwo możesz zbudować pozytywny wizerunek swojej firmy i poprawić kontakty z klientami.


Marketing SMS to nie tylko masowa wysyłka wiadomości. Innymi narzędziami z powodzeniem stosowanymi m.in. w sklepach internetowych czy firmach usługowych, są powiadomienia SMS lub wiadomości multimedialne MMS. Ich zastosowanie wraz z konkretnymi przykładami przedstawię w następnej części artykułu.

Powiązane artykuły