Handel w Praktyce

MasterCard zachęca duże sieci handlowe do promocji obrotu bezgotówkowego.

3 miliardy złotych rocznego obrotu oraz transakcyjność kartami z logo MasterCard i Maestro na poziomie 22,5% – to warunki uczestnictwa w specjalnym programie dla największych sieci handlowych. Już od 1 lipca, w zamian za aktywne promowanie płatności bezgotówkowych, będą mogły one korzystać z preferencyjnej stawki opłaty interchange. Sieci dotychczas nieposiadające terminali skorzystają z przywilejów programu podczas specjalnego okresu przejściowego. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie obrotu bezgotówkowego w największych sieciach handlowych.



Large Merchants Interchange Program powstał, aby zachęcić największych akceptantów, działających na terenie Polski, do bardziej aktywnego promowania obrotu bezgotówkowego. Kluczowym elementem programu jest nowa, obniżona stawka opłaty interchange, którą MasterCard wprowadza od 1 lipca tego roku. Będzie ona wynosiła 0,3%, a skorzystać z niej będą mogły te sieci handlowe, których roczny obrót kształtuje się na poziomie 3 miliardów złotych, a raportowana transakcyjność kartami MasterCard i Maestro wynosi 22,5%.


„Oferując preferencyjną stawkę interchange największym sieciom handlowym, chcemy zachęcać tych akceptantów, którzy obsługują najwięcej transakcji na rynku, by mocniej zaangażowali się w promocję płatności bezgotówkowych w naszym kraju” – mówi Michał Skowronek, Dyrektor Generalny na Polskę i Kraje Bałkańskie w MasterCard Europe


MasterCard przygotował również atrakcyjne warunki dla tych sieci handlowych, które dotychczas nie akceptowały płatności kartami. Będą mogły one skorzystać z przywilejów programu, czyli niższej stawki interchange, podczas specjalnego okresu przejściowego. Dzięki temu, nowi akceptanci kart płatniczych będą mogli przyczynić się do zwiększenia obrotu bezgotówkowego w Polsce.


„Okres przejściowy dla akceptantów, którzy do tej pory nie oferowali możliwości płacenia kartą, będzie wynosił 2 lata. W tym czasie będą mogli oni korzystać z naszego programu” – mówi Michał Skowronek. – „Zakładamy, że w pierwszym roku transakcyjność kartami MasterCard i Maestro osiągnie w tych sieciach poziom 10%, w drugim 15%, a w trzecim – docelowe 22,5%. Chcemy w ten sposób ułatwić im proces wprowadzania płatności kartowych w swoich placówkach” – dodaje.


Polski oddział MasterCard Europe pamięta też o mniejszych firmach i przedsiębiorcach. Firma przygotowała specjalny program skierowany do tych punktów handlowo-usługowych, w których nie można obecnie płacić kartą, a które mają potencjał na obroty kartowe. W ramach tej inicjatywy, MasterCard dofinansuje zakup mobilnych POS-ów, jeśli będą one spełniały funkcje zbliżeniowe.


Large Merchants Interchange Program opracowany przez MasterCard doskonale wpisuje się w strategię rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce, który jest korzystny dla gospodarki. Zwiększa on poziom konsumpcji oraz inwestycji na rynku. Dzięki szerszemu ujawnianiu transakcji oraz ich większej przejrzystości, sprzyja ograniczaniu szarej strefy. Co więcej, nie generuje on takich kosztów, jak obrót gotówkowy. Całkowite koszty obrotu gotówkowego w naszym kraju mogą sięgać nawet 1% PKB. Badania, przeprowadzone przez naukowców z berlińskiego Uniwersytetu Steinbeis wykazały, że koszt gotówki w przeliczeniu na jednego mieszkańca, może wynosić nawet 150 euro rocznie.

Powiązane artykuły