Wersja do wydrukuSend by emailWersja PDF

Hiper i supermarkety w kryzysie. Rośnie udział dyskontów i e-handlu

10 czerwca 2016

Udział hiper i supermarketów w rynku handlu detalicznego w ciągu najbliższej dekady może zmniejszyć się nawet o 20 proc. Skorzystają na tym sieci dyskontów, które będą notować stały wzrost, podobnie jak sprzedaż online. Takie wnioski płyną z raportu ,,How Brands Can Prepare for European Retailing’s Tectonic Shifts” opracowanego przez firmę doradczą Bain & Company.

 

Bain & Company wraz z ze stowarzyszeniem producentów dóbr konsumpcyjnych AIM, przeprowadził badanie dotyczące największych wyzwań stojących przed branżą handlu detalicznego. Wzięli w nim udział przedstawiciele 30 czołowych producentów artykułów codziennego użytku dostępnych w sklepach spożywczych w Europie. Wyniki badania wskazują trzy tendencje, które będą mieć istotny wpływ na kształtowanie się rynku handlu w Europie.

 

Kryzys modelu big-box. Hiper i supermarkety, oferujące zarówno dobra konsumpcyjne jak i produkty niespożywcze (non-food), umożliwiają nabywanie towarów w niskich cenach głównie ze względu na skalę zakupów. Zmiana stylu życia konsumentów oraz procesy urbanizacyjne powodują, że konsumenci coraz niechętniej jeżdżą do oddalonych o co najmniej kilka kilometrów sklepów. Jak wynika z danych Planet

Retail forma ta w ciągu ostatnich lat straciła na konkurencyjności nawet o kilka procent. Badania Bain & Company wskazują natomiast, że w ciągu najbliższej dekady spadek udziału hiper i supermarketów może wynieść od 10 do nawet 20 proc.

 

Wzrost popularności sieci dyskontów,  takich jak Lidl, czy Aldi. Od samego początku sklepy te opierały swoją ofertę na dostarczaniu produktów własnych marek w najlepszej jakości za rozsądna cenę (ang. value for money). Z czasem model ten ewoluował, przyczyniając się do wprowadzenia znanych marek w korzystnej ofercie cenowej. Cechą charakterystyczną dyskontów jest bliskość sklepów oraz ich współpraca jedynie z wyselekcjonowanymi markami. Wyraźnie widać, że model ten wpisuje się w oczekiwania klientów, którzy wolą robić zakupy częściej, ceniąc sobie bliskość, połączoną z dostępnością podstawowych produktów w spożywczych w jednym miejscu. Choć model ten w Europie funkcjonuje już od dawna, to przybrał on na atrakcyjności w ostatnich latach. W Polsce tylko Lidl i Biedronka mają łącznie ponad 30 proc. udziałów w rynku.

 

E-handel w górę. Rozwój nowych technologii powodujący zwiększenie popularności smartfonów i tabletów przekłada się na wzrost rynku e-commerce. W Europie Zachodniej w niektórych segmentach rynku np. kosmetykach, artykułach dla zwierząt, czy produktach dla dzieci e-handel


osiągnął już poziom ponad 5 proc. Według badań Bain & Company w 2020 roku może się on zwiększyć do nawet kilkunastu procent.

 

Wskazane w raporcie trendy są wyraźnie widoczne w Polsce. W ubiegłym roku wzrost liczby dyskontów nie był tak wysoki, jak w poprzednich latach, ale i tak wyniósł on prawie 150 placówek.  Dynamika wartości handlu internetowego sięga kilkunastu procent. Natomiast w kategorii hipermarketów widać wyraźnie zahamowanie tendencji wzrostowej.

 

Wspomniane tendencje rynkowe bez wątpienia będą mieć istotny wpływ na kształtowanie się rynku handlu detalicznego w najbliższej przyszłości. Zmiany, których skutki uwidocznią się  w ciągu najbliższych 10 lat, będą stanowić wyzwanie również dla producentów dóbr konsumpcyjnych, którzy będą zmuszeni dopasować strategię zarówno do tradycyjnych kanałów sprzedaży, jak i sklepów internetowych.

 

Pełna wersja raportu dostępna jest tutaj